خودروی خود را بهتر بشناسیم

بیشتر اوقات می‌بینید که رانندگان به اشتباه هنگام خاموش کردن موتور ماشین، با دادن گاز شدید آن‌ را خاموش می‌کنند. این کار در عرض چند ثانیه باعث  صدمه جدی به توربو شارژر می‌شود. چراکه با خاموش کردن ناگهانی دستگاه؛ توربو شارژر که دور بسیار بالایی دارد؛ (بطور متوسط 100000 دور در دقیقه، نسبت به دور موتور2000 تا حداکثر3200 دور در دقیقه است.)،  ناگهان روغن آن که از موتور تغذیه می‌شود قطع می‌شود. به علت دمای زیاد توربو شارژر؛  روغن خروجی آن که هنوز در مجرای خروجی است تبدیل به روغن سوخته و یا ذغال کک coking  می‌شود.در نتیجه مجرای خروجی را می‌بندد. سپس با روشن شدن مجدد موتور؛ روغن ورودی که تحت فشار بوده راه خروج ندارد و به شافت  توربو شارژر فشار وارد می‌کند. این فشار باعث لرزش شدید آن و انتقال ذغال‌ها به داخل  پوسته کمپرسور و شکستن پره آن و خراش پوسته می‌شود.
برای برطرف کردن این مشکل باید رانندگان هنگام خاموش کردن خودرو بگذارند موتور حداقل دو دقیقه به صورت دور آرام  IDLE و در جاکار کرده و سپس آن را خاموش کنند.

دلایل سوختن ECU

عامل اصلی در سوختن قطعات حساسی مثل ECU نوسانات ولتاژ و وارد شدن شوک‌های متعدد به این قطعات است. در خودروهای قدیمی که این قطعات وجود نداشتند تعمیرکاران از روش های سنتی برای تست قطعات برقی استفاده می‌کردند. که اتفاقا  موثر هم  بود، ولی این روشها در خودروهای امروزی با وجود قطعات حساس الکترونیکی نه تنها راهگشا نیست بلکه باعث صدمات جدی به قطعات خودروها می‌شود.
تست قطعات برقی حساس خودروهای امروزی باید به وسیله دستگاه‌های عیب یاب کامپیوتری انجام شود. ولی متاسفانه به دلیل قیمت بالای این دستگاه‌ها و پایین بودن سطح معلومات بعضی از تعمیرکاران و عدم اطلاع و آموزش‌های کافی متاسفانه از همان از روش‌های قدیمی استفاده می‌کنند که به خاطر عدم اطلاع راننده برای جلوگیری از این روشها متاسفانه باعث خرابی این قطعات حساس می‌شوند.

 

روش‌های نادرست تست قطعات برقی خودرو

۱- هنگامی که موتور روشن است، هیچکدام از بست‌های باطری نباید از روی قطب باطری جدا شوند. متاسفانه برق‌کارهای خودرو برای تست اولیه خرابی دینام، از این روش استفاده می کنند.
۲- جدا کردن وایر شمع‌ها در زمان روشن بودن خودرو برای تست سیستم جرقه زنی هم باعث ایجاد نوسان ولتاژ و صدمه به خودرو را  به دنبال خواهد داشت.
۳- خرابی و ضعیف بودن باطری به خصوص در زمان استارت زدن خودرو ولتاژ زیادی را از باطری می‌کشد و سایر قطعات الکترونیکی با نوسان ولتاژ شدیدی مواجه می شوند.

تعویض تسمه تایمینگ موتور

یکی از قطعات موتور که باید در زمان معین خود یعنی 60000کیلومتر تعویض شود، تسمه تایمینگ موتور است. در اکثر خودروهای امروزی(بجز پژو2000)در موتور آن‌ها تاج پیستون صاف است و در صورت خرابی تسمه و از تایم افتادن موتور بلافاصله سوپاپها با سطح پیستون برخورد می‌کنند.
در نتیجه علاوه بر خرابی پیستون و کج شدن سوپاپها باعث صدمه جدی به سیلندر و سر سیلندر می‌شود. که هزینه تعمیراتی زیادی  را به دنبال دارد. در این حالت موتور خاموش شده و تحت هیچ شرایطی روشن نمی‌شود. پس باید با جرثقیل و یا بکسل کردن آن را به تعمیرگاه منتقل کنید.
پیشنهاد می‌کنیم حتما این تسمه را در زمان اعلام شده از طرف سازنده خودرو، تعویض کنید تا از این خسارت جدی و خطرناک جلوگیری شود.
برخلاف این که تسمه تایمینگی که برای خودروی خود در این کیلومتر تعویض کرده‌اید کوچکترین خرابی نداشت ولی به خاطر اینکه هزینه تعویض تسمه کمتر است ریسک توقف موتورزهم پایین می‌آید این تعمیر پیشگیرانه را انجام بدهید.
توصیه می‌کنیم از مرغوبترین تسمه تایم در بازار استفاده کنید. چون استفاده از یک تسمه نامرغوب باعث جدا شدن دندانه‌های تسمه می‌شود.  موتور بلافاصله از تایم خارج شده و اتفاق بدی پیش می‌آید.

راه تشخیص لاستیک تازه تولید شده با لاستیک انباری

از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها رانندگان در زمان خرید لاستیک ، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است.متاسفانه در کشور ما لاستیک‌های خارجی زیادی وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آن‌ها می‌گذرد. این مورد برای لاستیک‌های ساخت داخل کمتر وجود دارد.
خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و جاده‌های پر دست انداز،رعایت نکردن سرعت مطمئنه و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده ،و … باعث نا امنی استفاده از این لاستیک‌ها در جاده‌های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بیشتر می‌شود.
این لاستیک‌ها که در بازار اصطلاحا لاستیک انباری معروف است. به دلایل مختلفی مثل توقیف محموله‌های قاچاق، عدم فروش در یک  کشور به دلایل مختلف و انتقال آن‌ها به یک کشور ثالث و یا لاستیک‌هایی  که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می‌شوند و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان از آن باخبر هستند.

 

کردیدک همراه شماست با متخصصین مجرب در امر خودروهای کمپانی  هیوندای و   کیاموتورز

 

رعایت یک نکته ایمنی در باز و بسته کردن بست‌های باطری

باز و بسته کردن بست‌های باطری  باید به روشی انجام شود که تماس ابزار با بدنه باعث تولید جرقه نشود. چراکه این اتفاق می‌تواند در صورت دستپاچه شدن فرد استفاده کننده باعث حتی ترکیدن باطری می‌شود. رعایت نکته زیر به راحتی مانع این حادثه می گردد و به راحتی وبدون هیچ نگرانی می توان باطری خودرو خود را باز و یا ببندید.

معرفی بخش خودرو سایت YAHOO

در سایت yahoo بخشی به نام  autos وجود دارد که اطلاعات جامعی در خصوص خودروهای جدید سواری و کامیون‌ها نکات تعمیرات، مقالات فنی و عکس‌های متنوع از همه خودروهای موجود در بازار و هم چنین مقایسه خودروها وجود دارد که قابل استفاده  دوست داران خودروهای جدید است.در این سایت نکات فنی ذکر شده در آن بسیار کاربردی و ساده نوشته شده و در خصوص نکات فنی  مطالب بسیار زیاد و کاربردی وجود دارد. در این سایت قیمت روز خودروها نیز برای کلیه مدل‌ها درج شده است. در کل مطالب بسیار متنوعی از هر نوع اطلاعاتی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به این سایت بزنید.

اهداف طرح ملی تعویض پلاک

با اجرای طرح تعویض پلاک از سال 1383 و موفقیت آمیز بودن این طرح،  تعویض پلاک‌ها از سال83 آغاز شده است. فرد محوری از اهداف عمده این طرح بوده است . کما اینکه این طرح چندین دهه از تجربه آن در کشورهای پیشرفته می‌گذرد. شماره انتهایی سمت راست پلاک  منطقه جغرافیایی تحویل خودرو را مشخص می‌کند. مثلا با دیدن یک از اعداد 54 یا 64 ویا 74 در سمت راست پلاک مشخص می‌شود که محل جغرافیایی  تحویل خودرو استان یزد است. با انواع رنگ پلاک‌ها آشنا شوید.
– پلاک شخصی با زمینه سفید و نوشتار مشکی
– پلاک عمومی با زمینه زرد و نوشتار مشکی
– پلاک دولتی با زمینه قرمز و نوشتار سفید

عيب‌يابي كمك فنر خودرو

متاسفانه ببشتر رانندگان به كمک فنرها  كه  يکي از اساسی‌ترين قسمت ایمنی خودرو است; اهميتی به نواقصش نمی‌دهند و بيشتر توجه آ نان به ترمزها ، لاستيك‌ها، كمربند ايمنی،  چرخها، و  فرمان و  سپس در آخرین مرحله قسمت كمك فنر را مورد بازديد قرار می‌دهند.در صورتيكه كمك فنر نقش بسيار مهمی در ايمنی خودرو دارد.

جالب است بدانيد در صورت خرابی كمك فنرها ضريب فرسودگی ساير قطعات خودرو هم افزايش می یابد. اين قطعات شامل: 1- فنر تعليق  2- جعبه فرمان  3- ديفرانسيل  4-لاستيك چرخ‌ها   5-بلبرينگ چرخ‌ها  6-بوش‌های لاستيكی سيستم تعليق  7- گيربكس   8 -سيستم تعليق   9-مجموعه سيبك‌های فرمان.

مناسب ترین زمان تعویض روغن موتور

حتما بارها شنیده‌اید که فلان روغن موتور را در 5000کیلومتر ویا 10000 کیلومتر باید تعویض کرد. ملاک این تعیین زمان چیست؟ فکر می‌کنید به چه دلیل این زمان برای روغن‌های مختلف متفاوت است؟
کردیدکبه شما کمک خواهد کرد ضمن کسب اطلاعات لازم در خصوص موارد تاثیر گذار در تعویض روغن،  زمان تعویض روغن موتور را بدانید.

 

حتما ادامه مطلب را در مقاله بعدی بخوانید.

کردیدک فروشگاه عرضه کننده لوازم یدکی هیوندا و کیا با کیفیت و قیمت مناسب.

فروشگاه اینترنتی کردیدک با مشاورین و متخصصین در خرید  و شناخت لوازم یدکی اصل، آماده هر گونه راهنمایی و مشاوره به شما هستند.