ثبت نام کارت سوخت

از سال 97 بنزین برای چندمین بار دو نرخی شد. در نتیجه ثبت نام کارت سوخت و استفاده از کارت سوخت در بین صاحبان خودرو اجباری شد. این در حالی بود که پیش از این بدلیل تک نرخی شدن بنزین دیگر نیازی به کارت سوخت نبود و جایگاه داران کارت سوخت‌های خود را در اختیار رانندگان قرار می‌دادند. همین امر باعث شد که کارت سوخت بسیاری از خودروها یا مفقود شود یا در هنگام خرید و فروش خودرو به مالک جدید تحویل داده نشود.
برای همین ثبت نام کارت سوخت، اعلام مفقودی کارت سوخت، دریافت کارت سوخت المثنی، رمز گشایی کارت سوخت  و سایر موارد شبیه به این، باعث شد مردم نگران سوخت خودروهای‌شان باشند. در اینجا با کرد یدک همراه باشید تا با صفر تا صد دریافت کارت سوخت خودرو آشنا شوید.

چه کسانی برای ثبت نام کارت سوخت باید اقدام کنند؟

اگر شما خودروی دست دوم خریده‌اید و کارت سوخت خود را از مالک قبلی دریافت نکرده‌اید. یا در سالهای گذشته بدلیل بی‌اهمیت بودن این کارت مهم، آن را گم کرده‌اید. و حالا نیاز دارید که برای گرفتن کارت سوخت جدید اقدام کنید.
اگر خودروی صفر از خودروساز یا وارد کننده خریداری کرده‌اید و برای ثبت نام اقدام کرده‌اید این کار کاملا اشتباه است چرا که کارت سوخت خودروهای صفر کیلومتر بصورت اتوماتیک صادر می‌شود و به آدرس منزل شما ارسال می‌شود.

نحوه ثبت نام کارت سوخت

– مراجعه به مراکز پلیس +10 در محدوده منطقه خود.

لازم به ذکر است که مدارک زیر را حتما همراه داشته باشید:

1- مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه
2- مدارک شناسایی وسیله نقلیه
3- بیمه نامه وسیله نقلیه
4- شماره تلفن همراه (فقط به نام مالک وسیله باشد).
5- آدرس و کد پستی
6- واریز فیش نقدی به حساب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی.

 

حتما این موارد را در نظر داشته باشید:

– وکیل مالک نیز با ارائه وکالتنامه‌ای که صراحتا عبارت «کارت سوخت» در آن درج شده باشد، می‌تواند ثبت نام را انجام دهد.
– معرفی نامه سازمانی برای اشخاص حقوقی الزامی است.
– برای خودروهای لیزینگی، داشتن کارت خودرو ضروری است.

پس از مراجعه به پلیس +10 و انجام کلیه مراحل ،کارت سوخت به آدرس شما پست می‌شود.

ثبت نام کارت سوخت موتور سیکلت

مراحل ثبت نام کارت سوخت برای دریافت کارت سوخت موتور سیکلت دقیقا همان مراحل ثبت نام کارت سوخت برای خودروها است. البته توجه داشته باشید موتور سیکلت‌هایی که از تاریخ تولیدشان بیش از 10 سال گذشته امکان دریافت کارت سوخت وجود ندارد.  مالکان این دست از موتور سیکلت‌ها برای اطلاعات بیشتر باید به پلیس +10 مراجعه کنند.

ثبت نام کارت سوخت خودروهای پلاک عمومی

وسیله‌های نقلیه عمومی و دولتی (مثل: سواری، سنگین، وانت و موتورسیکلت)مثل دیگر خودروها دریافت کارت سوخت ضروری است.
مالکین اینگونه خودروها هم تنها از طریق مراجعه به دفاتر پلیس +10 می توانند نسبت به ثبت نام کارت سوخت اقدام کنند.

ثبت نام کارت سوخت خودروهای قولنامه‌ای

کسانی که خودرو یا موتور سیکلت خود را بصورت قولنامه‌ای خریده‌اند، باید با ارائه اصل اسناد نقل و انتقال به مراکز پلیس +10 مراجعه کنند.

آیا خودروهای پلاک قدیمی می‌توانند برای کارت سوخت ثبت نام کنند؟

بله. در صورتی که از سوی پلیس راهور برچسب مخصوص “تسجیل “را دریافت کرده باشند. البته در برخی موارد ممکن است کارت سوخت صادر نشود که در این صورت برای کسب اطلاعات بیشتر باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند.

ثبت نام خودروهای بدون کارت ماشین چگونه است؟

مالکان خودروهای نو شماره و صفر کیلومتر و خودروهای تعویض پلاکی که هنوز «کارت خودرو» نگرفته‌اند، با استفاده از کد 16 رقمی شناسایی خودرو  (VIN) مندرج در «شناسنامه مالکیت خودرو» امکان پذیر است.

استعلام و پیگیری کارت سوخت

بعد از ثبت نام حالا باید منتظر دریافت کارت سوخت خود باشید. پس نیاز است روش پیگیری و استعلام کارت سوخت را بدانید.

روش پیگیری کارت سوخت

– اگر برای دریافت کارت سوخت ثبت نام کرده‌اید و هنوز کارت بدست شما نرسیده؛ ابتدا به سایت خدمات الکترونیکی پلیس به نشانی epolice.ir  مراجعه کنید. تا از صدور کارت مطمئن شوید. اگر در این مرحله کارت سوخت شما صادر شد یک «شماره مرسوله پستی» برای شما نمایش فرستاده می‌شود.
– بعد از دریافت این شماره مرسوله پستی حالا نوبت به پیگری نحوه ارسال توسط اداره پست است. در این مرحله باید به سایت شرکت پست به نشانی post.ir بروید و از قسمت «رهگیری مرسولات پستی»، وضعیت کارت سوخت‌تان را استعلام کنید.

روش دریافت و مدارک مورد نیاز برای تحویل کارت سوخت از ادراه پست

چنانچه پس از وارد کردن شماره مرسوله در سایت اداره پست، اطلاعاتی برای نمایش به شما ارائه داده نشد، بهتر است قبل از مراجعه حضوری با مرکز امور مشتریان این شرکت تماس بگیرید و درخواست راهنمایی کنید.
اگر متوجه شدید که کارت سوخت به درب منزلتان آمده اما بدلیل عدم حضور شما در منزل، کارت به اداره پست برگردانده شده، کافی است با مدارکی که در زیر آمده برای دریافت کارت سوخت خودرو یا موتور سیکلت خود به مرکز اداره پست محل سکونتان مراجعه کنید.
1- شناسنامه مالکیت یا سند (بنچاق) یا کارت شناسایی خودرو
2- مدارک شناسایی مالک خودرو (شناسنامه،کارت ملی،گذرنامه،گواهینامه)
حضور یا مراجعه مالک، ضروری نیست.

 استعلام وضعیت کارت سوخت از طریقه پیامک (اس ام اس)

اگر به اینترنت دسترسی ندارید و کار با وب سایت‌ها را بلد نیستید، از طریق پیامک می‌توانید پیگر کارت سوخت باشید. برای این کار لازم است که موارد زیر را به شماره 1101202040 ارسال کنید.
– برای موتورسیکلت: ابتدا حرف M، سپس ستاره، سپس شماره VIN.
– برای خودرو: ابتدا حرف V، سپس ستاره، سپس شماره VIN.
کد VIN : کدی است که در قسمت پشت کارت وسیله نقلیه شما به صورت عمودی و در سمت راست، درج شده است.

رمز کارت سوخت و نحوه بازیابی رمز

چنانچه کارت سوخت خودرو و یا موتور سیکلت شما بدستان رسید دارای یک رمز جهت استفاده در جایگاه سوخت است. این رمز بصورت پیش فرض چهار رقم آخر کارت ملی (یعنی چهار شماره سمت راست) صاحب وسلیه نقلیه که خود شما هستید، است.
چنانچه رمز را تغییر داده‌اید و بعد فراموش کردید باز هم می توانید از «چهار شماره آخر کارت ملی‌» استفاده کنید.

مدارک لازم برای حذف رمز کارت هوشمند سوخت

– در صورتی که رمز عبور را فراموش کردید یا پیغام خطا دریافت می‌کنید، باید با همراه داشتن مدارک زیر به یکی از نواحی شرکت ملی پخش مراجعه نمایید.
– حضور مالک یا وکیل (با ارائه وکالتنامه یا انحصار وراثت)
– مدارک شناسایی مالک (یا معرفی نامه سازمانی برای اشخاص حقوقی)
– مدارک شناسایی وسیله نقلیه
– تکمیل فرم درخواست
– ارائه اصل کارت هوشمند سوخت

 

نحوه رمز گشایی کارت سوخت

در صورتی که همچنان با رمز عبور کارت سوخت مشکل دارید، ابتدا با شماره تلفن 09627 شرکت ملی پخش تماس بگیرید تا آدرس نزدیکترین «مرکز بازیابی رمز عبور» را برای شما ارسال کنند. اما اگر در تهران هستید می توانید به یکی از مراکز رمز گشایی کارت سوخت مراجعه کنید.

کارت سوخت بانکی

کردیدک  به شما می‌گوید که برای تبدیل کارت عابر بانک به کارت سوخت چه کارهایی باید انجام بدهید.

ثبت نام کارت سوخت بانکی

ابتدا قرار بود که صاحبان وسایل نقلیه، از کارت عابر بانک بعنوان کارت سوخت استفاده کنند. اما طبق اطلاعیه‌ای که شرکت ملی پخش در تاریخ 26 تیرماه 98 منتشر کرد، استفاده از کارت بانکی برای سوختگیری، تا اطلاع ثانوی منتفی و همه متقاضیان صرفا باید از کارت سوخت استفاده نمایند.
متقاضیانی که اقدام به دریافت کارت بانکی کرده‌اند، نیازی به ثبت نام مجدد نیست. کارت سوخت جدید به آدرس آن‌ها ارسال می‌شود. همچنین کسانی که کارت سوخت بدست آن‌ها نرسیده باید از طریق شرکت پست، کارت‌ را پیگیری کنند.

 

اعلام مفقودی کارت سوخت

اگر کارت سوخت وسلیه نقلیه شما گم شده باشد باید درخواست مفقودی کارت بدهید. برای این کار هم باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید.با دارا بودن سه شرط مفقودی شما پیگیری می‌شود:
1- درخواست صدور کارت المثنی نشده باشد.
2- بیشتر از 4 ساعت از اعلام گزارش مفقودی، نگذشته باشد.
3- پس از لغو گزارش مفقودی، تا 3 روز از کارت استفاده نشود.

دانستنی‌های کارت سوخت

– سخنگوی شرکت ملی پخش، در هشتم آذرماه 98، گفته که با توجه افزایش 10 تا 11 برابری درخواست‌های ثبت نام کارت سوخت، ظرفیت درخواست‌ کارت سوخت، دوبرابر ظرفیت تولید آن شده! به همین دلیل نیز از این تاریخ به بعد، زمان دریافت و تحویل کارت سوخت به مالک خودرو، مابین 3 هفته تا 2 ماه (بعد از ثبت نام) زمان می‌برد.
– چنانچه در هنگام سوختگیری با پیغام «کد 25 یا ابطال کارت» برخورد کردید، کارت را از دستگاه خارج کنید و مجدد عملیات را انجام بدهید. اگر بازهم، این پیغام نمایش داده شد، به این معنی است که کارت سوخت شما از بین رفته است. یا به علت نقص فیزیکی کارت سوخت یا بدلیل باطل شدن آن توسط مالک قبلی کارت؛ در نتیجه باید به دفاتر پلیس+10 بروید و درخواست کارت سوخت المثنی بدهید.
– اگر خودروی نو شماره (صفر کیلومتر) خریده‌اید، یا خودروی پلاک تعویضی دارید، بهتر است بدانید که:
1- برای خودروهای صفر کیلومتر، نیازی به ثبت نام کارت سوخت نیست چراکه بصورت اتوماتیک کارت برای آنها صادر می‌شود. پس مالکان خودروهای صفر کیلومتر برای پیگیری کارت سوخت‌شان باید به سایت پست مراجعه کنند.
2- در هنگام خرید و فروش خودرو، فروشنده موظف است که کارت سوخت خودرو را به خریدار تحویل بدهد. اما اگر به هر دلیلی، فروشنده خودرو این کارت را تحویل نداد، خریدار می‌تواند برای  ثبت نام کارت سوخت المثنی به مراکز پلیس+10 مراجعه کند. از آنجایی که کارت سوخت براساس کد VIN است، بنابراین بعد از صادرشدن کارت سوخت جدید، آن کارت سوختی که در اختیار مالک قبلی خودرو بوده خیلی سریع باطل می‌شود.
3- سهمیه کارت سوخت خودروهای صفر کیلومتر، از زمان صدور کارت محاسبه می‌شود.
– افرادی که بیشتر از یک خودرو دارند، باید در ازای هر دستگاه خودرو یا موتورسیکلت خود، تمام مراحل ثبت نام را بطور کامل برای هر خودرویی انجام بدهند.
– با انتقال مالکیت خودرو هیچ نیازی به تغییر کارت سوخت نیست. چرا که کارت سوخت بر اساس شماره شناسایی VIN خودرو صادر می‌شود. بنابراین اگر وسیله نقلیه‌ای خریده‌اید که کارت سوختش به مالک قبلی تعلق دارد، نیازی به ثبت نام مجدد نیست.
– البته در صورت ثبت نام مجدد، اتفاق خاصی نمی‌افتد و فقط کارت فعلی‌ باطل شده و کارت المثنی جدید، صادر می‌کنند. برای تغییر مالیکت کارت، کافی است با همکاری مالک سابق خودرو، به سایت خدمات دولت همراه مراجعه کنید و از قسمت ویرایش اطلاعات، مالکیت کارت سوخت را نیز تغییر دهید.
– طبق قانون بعد از تغییر مالکیت، مالک قبلی اجازه ندارد که کارت سوخت را مسدود کند. کارت سوخت متعلق به همان مالکی است که نامش در سند وسیله نقلیه ذکر شده است.
– چنانچه مالک خودرو، سیم کارتی به نام خود نداشته باشد،هیچ تاثیر مثبت یا منفی ندارد. چرا که صرفا از طریق دفاتر پلیس+10 امکان ثبت درخواست وجود دارد.
– خودرویی که مالکش فوت کرده است، پس از انحصار وراثت از طریق دفاتر پلیس +10  امکان پذیر است.
– خرید و فروش کارت سوخت به هیچ عنوان مجاز نیست و غیر قانونی است.در صورت مشاهده این کار بهتر است به پلیس اطلاع بدهید.
– در صورت وجود هرگونه سوال از شرکت پست با مرکز امور مشتریان پست با شماره تلفن 84470000 تماس بگیرید.
– در صورت داشتن هرگونه سوال درباره چگونگی ثبت نام با مرکز ارتباطات شرکت ملی با شماره تلفن 09627 تماس بگیرید.

 

کردیدک سال‌ها لوازم یدکی اصلی هیوندا و کیارا به صاحبان خودروهای این دو غول کمپانی‌های خودرو سازی، ارائه کرده است.

با ما در تماس باشید و از تجربیات و سفارشات مشاورین ما بهره‌مند شوید.