دلیل یاتاقان زدن خودروهای هیوندا

دلیل یاتاقان زدن خودروهای هیوندا را بشناسید؛ در این مطلب راجع به دلیل یاتاقان زدن خودروهای هیوندای بحث می‌کنیم. این خودروها در ایران از موتور تتا 2 چهار سیلندر 2/4 لیتری برخوردارند. این موتور در چین تولید می‌شود. این خودروها در ایران مونتاژ می‌شود و نمونه امریکایی آن برای خودروهای تولیدی در بازار امریکا تولید می‌شود. این موتور بنا به فراخوان‌های متعدد کمپانی هیوندای، دارای پلیسه و خورده‌ ریزهای فلزی به جا مانده از فلزکاری در خط تولید چین است. این پلیسه‌ها در مسیرهای حساس روغن کاری انباشته شده و فشار روغن را کم می‌کند. موضوع دوم اویل پمپ ضعیف این موتور است و بعد از کارکرد 60/000 الی 100/000 نسبت به اویل پمپ‌های نو حدود سی درصد افت فشار دارد. این اویل پمپ‌ها در کیلومترهای ذکر شده حتما باید عوض شوند. موضوع بعدی قدرت این موتور است که در شتاب گیری به ویژه در سربالایی‌ها و با سرنشینان فول، بسیار ضعیف عمل کرده و نیاز به فشار زیادی روی موتور دارد. اصولا زمانی که خودروهای سانتافه و اپتیما و سوناتا یاتاقان می‌زنند شما اگر خوش شانس باشید و متوجه صدای غیرطبیعی موتور شوید باید آن را سریعا خاموش کنید که با مشکل شاتون زدن مواجه نشوید. ولی در عمل به دلیل صدای سیستم صوتی و عدم تسلط فنی راننده به مسائل فنی، ممکن است یاتاقان به حدی لق شود که شاتون بشکند و از سیلندر بیرون بزند.

گشتاور خودرو چه تاثیری در خرابی یاتاقان دارد؟

یکی از دلایل خرابی یاتاقان سانتافه هیوندای این است که گشتاور موتور با وزن خودرو تناسب کافی ندارد. که اکثر تعمیرکاران و افرادی که از این خودرو استفاده می‌کنند نسبت به آن آگاه هستند. حجم موتور این ماشین 2500 و وزن اتاق آن 1650 کیلو است. اگر موتور از نوع GDI باشد نسبت به مدل MPI  کم‌تر یاتاقان می‌زند. چون موتورهای GDI تولید گشتاور بیشتری نسبت به مدل MPI دارند. البته این موضوع به این معنی نیست که موتورهای  GDI تعمیرگاه تخصصی هیوندای بی عیب و نقص هستند.

اویل پمپ چیست و چه نقشی در خرابی یاتاقان دارد؟

 

دلیل یاتاقان زدن خودروهای هیوندا
دلیل یاتاقان زدن خودروهای هیوندا

اویل پمپ نیز از نظر طراحی دارای ایراداتی است که باعث یاتاقان زدن می‌شود. طراحی مدل نخست اویل پمپ هیوندای دارای ضعف در بخش طراحی است. حدود یک سال است که اویل پمپ‌های بهبود یافته در بازار و تعمیرگاه هیوندای موجود است. با تعویض این قطعه می‌توانید از مشکلات احتمالی یاتاقان زدن هیوندای جلوگیری کنید.

روش‌های صحیح نگهداری ماشین برای کاهش احتمال یاتاقان زدن:

روش نگهداری اتومبیل و رانندگی غیر اصولی می‌توانید موجب یاتاقان زدن شود.

1. به کار بردن روغن‌های نامرغوب و نامعتبر برای خودرو، تعویض نکردن به موقع روغن خودرو که هر 5 هزار کیلومتر باید تعویض شود.

2. استفاده از روغن فیلتر بی‌کیفیت که فشار روغن را در سیلندرها افزایش می‌دهد.

هزینه رفع مشکلات یاتاقان خودرو درتعمیرگاه هیوندای:

تخمین هزینه تعمیر یاتاقان با میزان آسیب آن ارتباط مستقیم دارد. هنگام شنیدن هر صدای غیر عادی از موتور حساس شوید و مورد را پیگیری کنید. بهتر است سریعا اتومبیل خود را به تعمیرگاه تخصصی هیوندای نشان دهید. این پیگیری‌ها می‌تواند از آسیب بیشتر به خودرو جلوگیری کند. همچنین با اقدام به موقع و برطرف کردن مشکل می‌توان از آسیب جدی در دیگر بخش‌ها جلوگیری کرد. توجه داشته باشید که پیشگیری بهتر از صرف هزینه‌های هنگفت است. چنانچه پیستون، میلنگ و شاتون‌ها آسیب ببینند، هزینه‌ها بسته یه نوع قطعه و مشکل بیشتر خواهد بود.

استفاده از موتور شور یا جرم گیر برای موتور هیوندای:

بهتر است این کار را انجام ندهید چون ممکن است اویل پمپ ماشین بگیرد و اتومبیلتان یاتاقان بزند. تمیز کردن موتور در تعمیرگاه هیوندای هم می‌تواند مفید و هم مضر باشد. نحوه و روش تمیز کردن بسیار مهم است. نوع آب و موادی که برای شست‌وشو استفاده می‌شود روی این موضوع اثرگذار است. اگر این مواد وارد قطعات الکتریکی شود و رسوب کند و رطوبت ایجاد کند اثرات مخربی دارد. استفاده از مواد شست‌وشوی بی کیفیت و نامرغوب موجب خرابی بسیاری از قطعات مثل دلکو، کوبل می‌شود. بهتر است موتور را درتعمیرگاه تخصصی هیوندای فقط یک‌بار درسال تمیز کنید. لازم است بدانید شوینده‌هایی که در منزل استفاده می‌کنید برای تمیز کردن موتور اتومبیل قابل استفاده نیست. سعی کنید برای کاهش اثرات مخرب رطوبت قسمت‌های حساس را با پلاستیک بپوشانید.



کردیدک   این آمادگی را دارد که راهنمای شماباشد در هر امری که به خودروهای هیوندای   و کیا مربوط است.
حضور متخصصین مجرب در کردیدک این شرایط را برای شما فراهم کرده که مشاورین متعهد و متخصص در دسترس داشته باشید،
تنها کافیست با ما در  تماس   باشید.


تعمیر خودروی هیوندای یاتاقان زده

برای تعمیر استاندارد موتور میل لنگ موتور، باید تعویض شود. یاتاقان‌های 25 و 50 موجود در بازار علی‌رقم تبلیغات و ادعاهای بازاریان، جنیون هیوندای و کیا نیست و اصولا این خودروساز اصلا یاتاقان 25 و 50 تولید نمی‌کند و شدیدا عملیات تراشکاری و پولیش‌کاری را رد و ممنوع کرده است. اما برخی به دلیل هزینه بسیار بالای تعمیر موتور تمایل ندارند میل لنگ نو تهیه کنند.

وظایف یاتاقان چیست؟

یاتاقان‌ها با روغن موتور در تماس هستند.

1. تنظیم لقی عمودی بین میل لنگ و سیلندر

2. کم کردن اصطکاک بین میل لنگ و سیلندر و جلوگیری از خوردگی آن‌ها

3. کم کردن اصطکاک بین میل لنگ و شاطون و جلوگیری از خوردگی آن‌ها. وقتی این قطعه به هر دلیلی بیش از حد داغ شود حالت دفرمگی پیدا می‌کند و اگه ذوب شود باعث چسبیدن شاتون به میل لنگ می‌شود و احتما سوختن موتور را بالا می‌برد.

زمان تعویض یاتاقان‌ها

 

دلیل یاتاقان زدن خودروهای هیوندا
دلیل یاتاقان زدن خودروهای هیوندا

در صورت بروز هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی در یاتاقان‌ها لازم است که تعویض شوند. زمانی که بعد از گذشت 10 سال یا پیمودن مسافتی بالای 100 هزار کیلومتر موتور را برای تعمیر اساسی باز می‌کنید بهتر آن است که یاتاقان‌ها تعویض شوند. زمانی که به هر علت از جمله کبود آب، روغن و یا بالا رفتن بیش از حد مجاز دور موتور دمای موتور نیز از مقدار مجاز بالاتر رود، به اجزای مختلف آن به خصوص قسمت‌های متحرک آسیب زیادی وارد می‌شود. که این حالت را گیرپاژ یا سوختن موتور می‌گویند. در مورد یاتاقان‌ها هم وقتی در اثر سوختن دیگر قادر به کاستن از اصطکاک بین شاتون و میل لنگ نباشند گفته می‌شود.

علایم یاتاقان زدن چیست؟

1. شنیدن صدای”لق لق” یا “تق تق” موتور هنگام گاز دادن یا شتاب گرفتن. در این شرایط باید خودرو را متوقف کرده و فورأ درخواست تعمیرکار کنید. در غیر این صورت بهتر است که خودروی خود را بدون روشن کردن موتور، به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز و معتبر جهت انجام تعمیرات انتقال دهید. توجه داشته باشید که در دور آرام هیچ صدایی از موتور شنیده نمی‌شود. با افزایش دور از 1200 rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک واضح به گوش می‌رسد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است و صدایی تق تق مانند ایجاد می‌کند.

2. قفل شدن موتور، در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی‌شود. به عبارتی زمانی که علی‌رغم استارت زدن، موتور خودرو روشن نمی‌شود؛ یکی از دلایل می‌تواند یاتاقان زدن باشد.

3. اگر خودروی خود را کم جان‌تر از همیشه دیدید و احساس کردید به خوبی گاز نمی‌خورد و به شکل مطلوب پیش نمی‌رود، ممکن است یاتاقان‌ها مشکلی پیدا کرده باشند.

4. البته که همیشه نمی‌توان روشن شدن چراغ چک روغن را به یاتاقان‌ها ارتباط داد. اما در صورت روشن شدن این چراغ، باید چنین احتمالی را نیز در نظر گرفت و پیگیری‌های لازم را انجام داد. چراغ روغن روشن می‌ماند و گاهی به حالت چشمک زن در می‌آید.

اگر خودرو یاتاقان یا شاتون بزند که باید میل لنگ هم تراشکاری شود و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه‌های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود. گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست چون یا قبلا تراش خورده و آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست.

 



مقالات مرتبط:

3 راه تست واتر پمپ هیوندا

5 ویژگی اصلی میل لنگ هیوندا

کاربرد شاتون در موتور هیوندای

لوازم یدکی هیوندا