کاربرد شاتون در موتور هیوندای

برای شناخت کاربرد شاتون در موتور هیوندای ابتدا لازم است بدانید شاتون چیست ؟ شاتون و پیستون از قطعاتی هستند که نقش مهمی در خودرو دارند. شاتون نقش مهمی در حرکت دورانی دارد و پیستون قطعه‌ای استوانه شکل است که به شاتون وصل می‌شود و حرکت رفت و برگشتی در سیلندر دارد. شاتون از اجزای حیاتی موتور است که رابط بین میل‌لنگ و پیستون است. سر کوچک این قطعه به پیستون و سر بزرگ آن به میل‌لنگ متصل می‌شود. به علت اینکه ضربات پیستون ابتدا به شاتون و سپس به میل‌لنگ منتقل می‌شود، شاتون باید استحکام و قدرت کافی برای مقابله با این ضربات را داشته باشد، به همین علت جنس شاتون‌ها از فولاد ساخته می‌شود.

وظیفه شاتون در موتور هیوندا چیست ؟

 

کاربرد شاتون در موتور هیوندای
کاربرد شاتون در موتور هیوندای

روغن کاری به وسیله شاتون انجام می‌شود که به دو صورت است:

1. در بعضی موتورها یک مجرای سرتاسری در طول شاتون وجود دارد و روغن  را از سوراخ یاتاقان گرفته و به بوش گژنپین می‌رساند.

2. بعضی دیگر از موتورها سوراخ روغن پاش در یک سمت شاتون قرار گرفته و روغن کاری دیواره سیلندر را انجام می‌دهد. هنگام گردش میل لنگ موقعی که سوراخ میل لنگ و شاتون در یک امتداد قرار دارند روغن از مجرای میل لنگ و شاتون عبور کرده و از سوراخ بغل شاتون به دیوار سیلندر پاشیده می‌شود. روغن دیواره سیلندر نیز به وسیله رینگ روغنی وارد شیار و سوراخ‌های پیستون شده و روی بوش گژنپین می‌ریزد و آن را روغن کاری می‌کند.

یاتاقان‌های متحرک شاتون به دو دسته تقسیم می‌شوند؛

  • اصل کار خودرو حرکت است.
  • حرکت دو نوع است.

1) رفت و برگشتی، 2) چرخشی، که این حرکت چرخشی یا دوران چرخ‌های خودرو به صورت ملموس، دیده می‌شود. اما حرکتی که در اثر سوخت و ساز در موتور به وجود می‌آید به صورت رفت و برگشتی است. در واقع این حرکت در اثر انفجار در سیلندرها باعث می‌شود پیستون به صورت رفت و برگشتی عمل کند. این حرکت رفت و برگشتی به واسطه شاتون به میل‌لنگ منتقل می‌شود. طراحی خاص میل‌لنگ موجب شده که این حرکت رفت و برگشتی شاتون، تبدیل به حرکت دورانی شود. نیرویی که در هنگام قدرت بر روی پیستون وارد می شود به کمک شاتون به میل لنگ منتقل می‌شود. به همین دلیل شکستن شاتون یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین دلایل شکست موتور است. این قطعه از دو سر و یک ساق تشکیل شده است و در صورتی که مقطع عرضی ساقه شاتون را در نظر بگیریم شبیه حرف انگلیسی ( I ) است. به این صورت که در میانه فرو رفته است و در کناره‌ها برجسته است. در واقع سرهای شاتون باهم اختلاف اندازه دارند؛ به این شکل که این قطعه دارای یک سر کوچک در بالا و یک سر بزرگ‌تر در پایین که محل اتصال این قطعه به میل لنگ است، می‌باشد. به طور معمول سر کوچک‌تر شاتون یکپارچه است و سر دیگر که بزرگ‌تر است به صورت دو تکه ساخته شده است و با کمک پیچ و مهره به یکدیگر متصل هستند. با این حال در برخی از موتورهای خودرو دو سر این قطعه به شکل یکپارچه هستند که در آن‌ها برای نصب و جداسازی شاتون، میل لنگ به شکل قطعات مجزا طراحی شده و به هم وصل می‌شوند.

منظور از شاتون زدن خودرو چیست؟

منظور از شاتون زدن خودرو همان خرابی شاتون است، اما آنچه بین عوام رایج شده شکستگی شاتون است که می‌تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. از آنجا که شاتون یکی از قطعات بسیار حساس در خودرو است، لذا با مشاهده هر مشکل، سریعا به مکانیک مجرب مراجعه کنید تا از آسیب‌های احتمالی بعدی جلوگیری شود.

جنس شاتون هیوندا

شاتون‌ها به صورت پیوسته در معرض ضربات پیستون قرار دارند از این رو جنس شاتون هیوندای باید به نحوی باشد که استحکام مکانیکی بالایی داشته و در عین حال شکننده نباشد. علاوه بر این یاتاقان‌ها باید در برابر سایش نیز مقاومت بالایی داشته باشند، لذا باید از جنسی سخت ساخته شوند. بر همین اساس برای ساخت بدنه از فولاد مقاوم و برای ساخت یاتاقان‌ها نیز از پوسته‌های فلزی بسیار سخت استفاده می‌شود.

علائم خرابی شاتون هیوندا

روغن ریزی: نشت مایعات از خودرو دلایل مختلفی دارد و اکثرا نشان دهنده یک مشکل هستند. یکی از دلایل روغن ریزی خودرو خرابی شاتون است.

صدای غیرعادی موتور: موتور در حالت عادی صدای گوش خراش تولید نمی‌کند. اگر صدای غیرعادی از موتور شنیده ‌شود یکی از دلایل آن می‌تواند خراب بودن شاتون‌ها باشد. همچنین اگر در دور بالای موتور صدا افزایش پیدا کند احتمال خراب بودن این قطعه وجود دارد.

وجود صدای تق تق: اگر روغن موتور نباشد، قطعات موتور در مدتی کوتاه اصطکاک پیدا می‌کنند و از بین می‌روند؛ بنابراین روغن موتور یکی از ارکان مهمی است که باید به آن توجه شود. شاتون نیز یکی از قطعاتی است که اگر روغن کاری نشود در اثر اصطکاک با سایر قطعات فرسوده می‌شود و از برخورد آن صدای تق تق شنیده می‌شود.

بیرون ریختن قطعات موتور: اگر هنگام حرکت خودرو متوجه جدا شدن یک قطعه فلزی شدید باید شاتون را بررسی کنید. البته خروج قطعات فلزی موتور بسیار نادر است اما می‌تواند اتفاق بیفتد. روش هیوندای برای تعیین اینکه میله‌های اتصال مشکل دارند یا نه، استفاده از ابزار اسکن کارخانه GDS آن است. این روش موتور را در محدوده‌های خاص RPM موتور با میکروفون ویژه در لوله قطره تست می‌کند. در نمایندگی فروش، این ابزار یک فایل صوتی را برای بخش گارانتی ضبط می‌کند. لوازم یدکی اصلی هیوندای را از کرد یدک تهیه نمایید.

عوامل خرابی شاتون هیوندا

یکی از مهم‌ترین دلایل ترک خوردن یا شکستن پیشرانه، شکستن شاتون هیوندا است. شکستن پیشرانه یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌شود برای یک خودرو پیش بیاید. در این مواقع به سیلندر موتور آسیب جدی وارد می‌شود.

عوامل بروز ایراد در کارکرد شاتون هیوندا:

 

کاربرد شاتون در موتور هیوندای
کاربرد شاتون در موتور هیوندای

1.تصادفات شدید: وقوع تصادفات شدید می‌تواند باعث خرابی و شکستن شاتون‌ها شود. این تصادفات مخصوصا اگر از سمت جلو باشد میزان خرابی‌ها را بیشتر می‌کنند.

2. کیفیت پایین: کیفیت پایین شاتون‌ها یکی دیگر از عواملی است که منجر به خرابی یا شکستگی آن‌ها خواهد شد.

3. تنظیم ناصحیح: اگر شاتون هیوندا به درستی تنظیم نشده و اتصالات آن به میل‌لنگ و پیستون، با دقت کافی انجام نشده باشد؛ خرابی شاتون هیوندای ممکن خواهد بود.

4. در حین رانندگی با دنده معکوس در سرعت بالا: استفاده نادرست از دنده معکوس و به خصوص در سرعت‌های بالا علاوه بر آن‌که کلا برای خودرو مناسب نیست، می‌تواند منجر به آسیب به شاتون هیوندا گردد.

5. ضربات شدید پیستون:هنگامی که ضربات اعمالی از پیستون به شاتون هیوندا بیشتر از حد معمول باشد ممکن است باعث شکستگی شاتون هیوندا شود. این ضربات شدید عمدتا ناشی احتراق غیرعادی یا زودرس در سیلندر است.

6. اختلال در سیستم روانکاری:روانکاری قطعات متحرک در خودرو امری بسیار حیاتی است. چنانچه روانکاری شاتون هیوندا مختل شده و یا مناسب نباشد احتمال خرابی شاتون هیوندا به شدت افزایش می‌یابد.

7. خرابی یا شکستگی شاتون هیوندا: می‌تواند خسارات بسیار زیادی را به موتور وارد نموده و در نتیجه هزینه‌های هنگفتی باید صرف تعمیر خودرو شود.

نکات مهم درباره شاتون هیوندای

1. وزن شاتون‌ها باید یکی باشد. اگر وزن شاتون مورد استفاه یکی نباشد در موتور لرزش ایجاد می‌شود.

2. روی شاتون‌ها اعدادی نوشته شده تا تعمیر و باز و بسته کردن آن راحت باشد

3. در صورتی که قسمت کوچک‌تر شاتون آسیب ببیند امکان تعمیر آن وجود ندارد

4. اگر موتور را به هر دلیلی تعمیر کردید حتما پیچ‌های شاتون را بررسی کنید، پیچ و بست‌های هرز شاتون باید تعویض شود.



بیشتر بخوانید:

4 نشانه خرابی شاتون و پیسنون هیوندا

3 راه تست واتر پمپ هیوندا

5 ویژگی اصلی میلنگ هیوندا