کویل هیوندا اکسنت از کجا تهیه کنیم؟

قبل از اینکه به این سوال که کویل هیوندا اکسنت از کجا تهیه کنیم؟ جواب دهیم بهتر است که بدانیم کویل چیست و چه کاربردی در خودرو هیوندا و کیا دارد. کویل یک واژه لاتین است که بدون تغییر، وارد زبان ما شده است و به‌همین صورت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. معنی دیگر آن سیم پیچ است که حالت کلافی و پیچشی دارد. باتری خودرو با ولتاژ 12 ولت نمی‌تواند جرقه لازم را برای احتراق سوخت در موتور توسط شمع ها به وجود بیاورد وبه همین خاطر به ولتاژ بسیار بالایی در حالت عادی حدود (7000 ولت)  و مواردی که شمع خودرو کثیف شده یعنی حدود (25000 ولت) احتیاج دارد. در نتیجه قطعه ای در مجاورت خودرو به نام کویل تعبیه می‌کنند که مانند ترانسفوماتور عمل افزاینده انجام می‌دهد و در عین حال که جریان مستقیم را تبدیل به جریان متناوب می‌کند، ولتاژ را تا هزاران برابر نیز افزایش می‌دهد.

از مهم ترین علائم خرابی کویل هیوندا اکسنت این است که ماشین در هنگام حرکت شروع به ریپ زدن می‌کند. که در این مقاله برای شما در مورد انواع کویل و  همچنین چگونگی برخورد با ریپ زدن خودرو صحبت می‌کنیم.

عکس العمل به موقع و درست هنگام ریپ زدن خودرو

اگر هنگام رانندگی احساس کردید خودرو شروع به ریپ زدن کرده، حرکت خود را با سرعتی مناسب تا رسیدن به اولین تعمیرگاه خودرو ادامه دهید. کار اصلی تعمیر کار این است که با دیاگ زدن عیب خودرو شما را پیدا کند و با شناسایی قطعه خراب دلیل ریپ زدن را پیدا کند. راه دیگری که می‌توانید هنگام ریپ زدن خودرو و افت توان موتور انجام دهید، این است که: به شکل نیم کلاج و گاز زدن خود را به تعمیر گاه برسانید.

از دلایل خرابی کویل این است که سیم پیچ ها در معرض افزایش بار الکتریکی و گرمایی قرار می‌گیرند که این باعث خرابی قطعه چه به‌صورت کلی چه جزیی می‌شود.

این خرابی شاید به صورتی باشد که خودرو شروع به ریپ زدن کند، یا اصلا دیگر روشن نشود. با بررسی کامل توسط مکانیک و با تهیه کویل اورجینال و اصل برای خودرو خود این مشکل را برطرف نمایید. شما در این بخش می‌توانید کویل اورجینال هیوندا از قبیل: اکسنت، سوناتا، جنسیس، النترا، آوانته، سانتافه، آزرا و غیره را از فروشگاه های معتبر در سراسر کشور تهیه نمایید، فروشگاه کردیدک  با بیش از 10 سال سابقه در زمینه توزیع قطعات اورجینال و اصل هیوندا و کیا توانسته رضایت خاطر مشتریان خود را در طول سالیان متمادی کسب کند و از طریق حضوری و آنلاین اطمینان خاطر را به خریداران خود بدهد.

دلایل خرابی کویل هیوندا و کیا

 

کویل هیوندا اکسنت از کجا تهیه کنیم؟
کویل هیوندا اکسنت از کجا تهیه کنیم؟

یک سیم پیچ احتراق نامناسب و معیوب می‌تواند تا حدود زیادی عملکرد خودرو را چه از لحاظ  قدرت و چه شتاب تحت تاثیر قرار دهد و باعث از دست رفتن نیرو آن شود که با شناسایی آن توسط چراغ چک موتور، توسط مکانیک روشن و مشخص می‌شود که کدام سیلندرها درگیر شده اند.

کویل های منفرد تامین کننده تمام سیلندرها هستند. در مواردی که سیم پیچ از پراکتی که در محفظه موتور قرار دارد جدا شود و یا در مواردی از توزیع کننده های آن خارج گردد. برای ایمنی از سیم پیچ جایگزین استفاده شده و تمام اتصالات الکتریکی آن وصل می‌شود. همچنین اگر توزیع کننده به هر علتی برداشته شده باشد. در صورت لزوم دوباره تنظیم می‌شود. کاربردهای جداگانه سیم پیچ، باعث می‌شود که از قسمت فوقانی شمع جدا شود و قطعه جدید جایگزین آن قرار گیرد. هنگام ایمن شدن سیم پیچ در محل خود دوباره برای اطمینان خاطر از عملکر طبیعی خودرو مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این عملکرد باعث می‌شود که فقط قطعه معیوب تعویض و جایگزین شود و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه‌تر می‌باشد.

اجزا و ساختار کوئل

کوئل از لحاظ ساختار و اجزا قطعه پیچیده ای نیست و به وسیله سیم پیچ باعث افزایش ولتاژ ورودی توسط باتری می‌شود. در حالت کلی کویل هیوندا و کیا سه بخش اصلی دارد که شامل سیم پیچ:

  • اولیه: دور سیم حدود 250 تا 350حلقه در این سیم پیچ است که مقاومت 3 اهمی دارد.
  • ثانویه:دور سیم‌ها حدود ۱۵ تا ۳۰ هزار حلقه در این سیم پیچ است.
  • مرکزی:نوع آلیاژآن مخصوص و مقاوم در برابر حرارت است مانند آلیاژهای پلاتین

در بعضی موارد نیز سیم‌پیچ‌های کوئل معمولا از جنس مس ساخته شده است و نوع ساختار سیم پیچ ها به این صورت است که سیم پیچ اولیه به دور سیم پیچ ثانویه پیچیده می‌شود و هر دو نیز به طور واحد به دور هسته مرکزی پیچیده می‌شوند . جریان برق با دور پایین در سیم پیچ اولیه و باعث می‌شود که جریان الکتریکی با دور بالا در سیم پیچ ثانویه وارد شود . این انتقال ولتاژ برق تا چند هزار برابر افزایش پیدا می‌کند و این افزیش و انتقال ولتاژ در کوئل جریان مستقیم برق را به جریانی متناوب مبدل می‌نماید.

بخشهای دیگری نیز کویل هیوندا و کیا دارد مانند:

  • پایه های جرقه زنی: تعداد سلیندرهای ماشین تعداد پایه ها را مشخص می‌نماید.
  • عایق بندی سیم پیچ ها: عایق در بین سیم پیچ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از آسیب رسیدن به آن در هنگام حرارت جلوگیری شود.
  • بدنه اصلی: ضریب انتقال حرارت بالایی دارد و معمولاً جنس آن از آلومینیوم ساخته شده است.

انواع کوئل

 

کویل هیوندا اکسنت از کجا تهیه کنیم؟
کویل هیوندا اکسنت از کجا تهیه کنیم؟

کوئل ها به دو دسته کلی با وایر و بدون وایر تقسیم شده اند. که خود زیر مجموعه‌های مختلفی را شامل می‌شوند. اما قبل از بررسی این دو دسته نگاه کوتاهی به کاربرد و عملکرد وایر می اندازیم. وظیفه وایر انتقال برق از کویل یا دلکو به شمع است. البته امروزه دیگر خودرو سازان با حذف کامل آن و به خاطر صرفه جویی در مصرف انرژی، عملیات انتقال برق را به طور کامل بر عهده کویل قرار داده اند و با نوعی طراحی جدید آن را بدونه واسطه و مستقیم بر روی شمع قرار دادند. تا مانع از افت ولتاز و انرژی شوند.

کویل‌های با وایر

کاربرد این نوع کوئل ها در خودروهای نسبتاً قدیمی است و به دو دسته تقسیم می‌شوند.

کویل‌های معمولی

به شکل استوانه ای هستند و در کنار آن‌ها یک دلکو قرار دارد. کاربرد این کویل ها مرتب کردن جرقه ها است که در خودروهای کابراتوری یا انژکتوری به کار می‌روند.

کویل‌های دوبل

این‌ها معمولاً در خودروهای انژکتوری کاربرد دارند و به طور همزمان جرقه زنی را به صورت دوبل (دوبه دو) در سیلندرهای یک و چهار و دو سه تنظیم می‌نمایند.

کویل‌های بدون وایر

کاربرد این کویل ها در خودروهای جدید با برق رسانی پیشرفته تر است که  به دو دسته تقسیم بندی شده است.

کویل‌های کتابی

ساختار اصلی این کویل شبیه  کوئل های دوبل است اما با این تفاوت که در آن وایر استفاده نمی‌شود. به دلیل حالت دوبلی که دارند فرم آن‌ها پهن‌تر است که به‌همین خاطر به آن کتابی می‌گویند.

کویل‌های قلمی

این کویل تنها در خودروهای پیشرفته انژکتوری و با ولتاژ بالا تولید می‌شود که برای هر سیلندر یکی از آن‌ها استفاده می‌شود، که به آن قلمی هم گفته می‌شود.

و در آخر نکته دیگری که می‌توان در اینجا خاطر نشان شد این است که: کویل‌های دوبل را  می‌توان در دو نوع با وایر و بدون وایر مشاهده کرد. که جرقه‌زنی را به صورت دو به دو و همزمان انجام می‌دهند، با این تفاوت که یکی از آن‌ها با کمک وایر این کار را انجام می‌دهد و دیگری به طور مستقیم با خود شمع در ارتباط می‌باشد.

فروشگاه کردیدک  به شما مشتریان عزیز توصیه می‌کند در سرتا سر کشور قطعات اصل و ضمانت دار را بدونه واسطه و مستقیم چه از طریق وب سایت و چه از طریق پیج اینستاگرام تهیه کنید. ما کارکنانی داریم که در همه حال به شما مشاوره می‌دهند، ما برای تمام نیازهای قطعات خودرو شما اینجا هستیم، تا با خیالی آسوده قطعه مورد نظر خود را تهیه کنید و با دیدن محصولات و قیمت‌های آن کویل هیوندا اکسنت خود را از فروشگاه ما سفارس دهید.



بیشتر بخوانید:

شاتون زدن یعنی چه؟

دلیل یاتاقان زدن خودروهای هیوندا

3 راه تست واتر پمپ هیوندا

5 ویژگی اصلی میلنگ هیوندا