دینام هیوندای اکسنت چگونه کار ‌میکند؟

شاید این سوال نیز برای شما هم پیش آمده باشد که، دینام هیوندای اکسنت چگونه کار میکند؟ امروزه با توجه به آلودگی هوا و افزایش قیمت سوخت تولید خودروهای کوچک و کم مصرف مورد توجه قرار گرفته است. این خودروها معمولاً در مدل هاچ‌بک و سدان تولید می‌شوند که هم قیمت مناسبی دارند و هم مصرف سوختشان پایین است. هیوندای اکسنت یکی از این مدل‌هاست که در سری اتومبیل‌های سایز کوچک شهری به شکل سدان طراحی و تولید شده است.

ارتباط دینام با عملکرد خودروی هیوندا اکسنت

دینام قطعه‌ای است که باطری اتومبیل را شارژ می‌کند. وقتی بخش‌های الکتریکی در خودرو مثل استریو یا چراغ فعالیت دارند، باطری انرژی خود را از دست می‌دهد. دینام باطری از دست رفته را دوباره شارژ می‌کند. محل قرار گرفتن دینام در محفظه موتور است. اگر دینام درست کار نکند، خودرو فقط تا وقتی که باتری انرژی ذخیره شده داشته باشد روشن می‌ماند. به وسیله شارژ باطری، ماشین روشن نمی‌شود، بلکه این نیرو را دینام تأمین می‌کند. دینام اکسنت معمولاً چراغ هشدار دهنده باطری را روشن می‌کند. نحوه عملکرد دینام به این صورت است که در داخل همه دینام‌های خودرو  مقداری زغال قرار دارد که این زغال‌ها به دینام خودرو نیرو می‌دهد تا خودش شروع به کار کند و باطری را شارژ کند. اصولاً اساس کار اکثر همه دینام‌ها به یک شکل است؛ اما ممکن است در بعضی از اتومبیل‌های لوکس کمی متفاوت باشد. دینام با شارژ کردن باطری امکان استفاده از کولرو، بخاری، ضبط و چراغ را فراهم می‌کند. اگر باطری خالی باشد و دینام کار نکند در قسمت جلوی فرمان چراغ اخطار قرمز می‌شود و این یعنی تا قبل از خاموش شدن خودرو آن را به تعمیرگاه برسانید.

نحوه عملکرد دینام هیوندای اکسنت

کار دینام در هیوندای اکسنت تأمین برق لازم برای حرکت است. باطری ولتاژ مورد نیاز را ذخیره می‌کند تا بتواند بدون کمک دینام موتور را روشن کند.

علائم خرابی دینام هیوندا اکسنت

 

دینام هیوندای اکسنت چگونه کار میکند؟
دینام هیوندای اکسنت چگونه کار میکند؟

چراغ باطری: طراحی چراغ باطری به گونه‌ای است که با روشن شدنش نشان می‌دهد ولتاژ کافی برای شارژ صحیح باطری وجود ندارد؛ یا اینکه باطری ولتاژ مناسبی ندارد. در موارد بسیار کم ممکن است موتور سرویس روشن شود. اما در بعضی از خودروها چراغ alt وجود دارد که به طور خاص نشان می‌دهد مشکل از سیستم شارژ است نه باطری.

باطری خراب: اصطلاحاً باطری مرده رایج‌ترین نشانه خرابی دینام است. در این حالت دینام دیگر نمی‌تواند خودرو را از منبع مناسب تغذیه کند، در این حالت شروع به مصرف ذخیره انرژی باطری می‌کند. هنگامی که ذخیره باطری به سطح معینی برسد، خوردو نامنظم کار می‌کند و رفته رفته از حرکت می‌ایستد. معمولاً وقتی چراغ باطری روشن می‌شود، نشان‌دهنده این است که دینام باید تعویض شود. اما قبل از تعویض باطری باید تست صورت گیرد که مشخص شود آیا شارژ دارد یا خیر. فروشگاه‌های لوازم یدکی این کار را برای شما به صورت رایگان انجام می‌دهند؛ اما انجام این آزمایش کمی زمانبر است.

توقف موتور: گفتیم که یک دینام خراب باعث خالی شدن سریع باطری خودرو می‌شود. وقتی باطری خیلی خالی شد دیگر نمی‌تواند سیستم اشتعال ماشین را تأمین کند. در نتیجه سیستم اشتعال دیگر نمی‌تواند جرقه تولید کند، در پی آن موتور خودرو متوقف می‌شود. اگر در موقعیتی بودید که فهمیدید ولتاژ شما در حال کاهش است، اما در مکان مناسبی قرار نداشتید باید رادیو، چراغ‌های روشنایی روز، تهویه، گرمایش صندلی‌ها را خاموش کنید، تا همه ولتاژ محدود باطری به سیستم اشتعال منتقل شود.

کم نور شدن چراغ‌های جلو: چراغ‌های کم نور یکی از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی دینام در هیوندای اکسنت است. چراغ‌های جلوی کم نور نشان می‌دهد که دینام نمی‌تواند انرژی برای روشن شدن چراغ‌ها را تأمین کند. در این حالت خودرو شروع به خوردن ولتاژ ذخیره شده در باطری می‌کند و چراغ‌های جلو کم نور می‌شوند.

لوازم جانبی الکتریکی:خیلی از قطعات خودرو به ولتاژ کمی نیاز دارند. گرمایش صندلی، موتور دمنده، شیشه‌های برقی و حتی رادیو در صورت خرابی دینام درست کار نمی‌کنند یا به طور کامل از فعالیت می‌ایستند.

تشخیص خرابی دینام هیوندا اکسنت

بعضی از دینام‌ها به یک‌باره خراب می‌شوند و بعضی دیگر به آهستگی و به مرور زمان توان بارگیری در زیر بارهای شدید را از دست می‌دهند. تشخیص آن‌هایی که کاملاً خراب هستند، آسان است. باطری تخلیه می‌شود و خودرو متوقف می‌گردد. تشخیص خرابی دینامی که شارژ مناسب و کافی ندارد از طریق مولتی‌متر امکان‌پذیر است. یک روش راحت‌تر برای تست خرابی دینام وجود دارد، این است که چراغ‌های جلوی خودرو و بعد موتور را روشن کنید. پس از روشن شدن موتور باید چراغ‌ها روشن‌تر شوند، زیرا ولتاژ با روشن شدن اتومبیل تقریباً 2 ولت بیشتر شده است. حالا دور موتور را زیاد کنید؛ ببینید با افزایش دور در دقیقه چراغ‌های جلو روشن‌تر می‌شود یا خیر؟ این یک تست کارآمد است برای این‌که متوجه شوید دینام خودرو خراب است.

اهمیت تعمیر دینام هیوندا اکسنت

گفتیم که دینام باطری را شارژ می‌کند، این امر باعث می‌شود تا ولتاژ لوازم الکترونیکی خودرو مانند رادیو و تهویه تأمین شود. وجود باطری برای روشن شدن خودرو الزامی است. دینام اگر خراب باشد باطری ماشین شارژ نمی‌شود و در نهایت عمر باطری نیز تمام می‌شود و اتومبیل دیگر حرکت نمی‌کند.

لزوم استفاده از دینام اصلی کیا و هیوندا

 

دینام هیوندای اکسنت چگونه کار میکند؟
دینام هیوندای اکسنت چگونه کار میکند؟

ممکن است قیمت دینام غیراصلی نسبت به اصلی ارزان‌تر باشند. اما صرفه اقتصادی استفاده از قطعات اصلی در بلند مدت خیلی بیشتر است. در قطعات غیراصلی تولیدکننده برای کاهش قیمت و ایجاد رقابت بیشتر دست به تولید قطعات با مواد اولیه با کیفیت پایین‌تر می‌زند؛ در نتیجه این قطعات عملکرد ضعیف‌تری خواهند داشت و ممکن است مصرف‌کننده به جای یک بار خرید، جبور به خرید دوباره یا چند باره شود.

تسمه تایم دینام هیوندای اکسنت

وظیفه تسمه دینام هیوندای اکسنت این است انتقال نیرو به بخش‌های مختلفی از موتور مثل سیستم فرمان و سیستم تهویه را انجام دهد. تسمه دینام هیوندای اکسنت عملکرد قسمت‌های مختلف خودرو را کنترل می‌کند. نام دیگر این قطعه تسمه مارپیچ است. این تسمه دور قرقره‌های متفاوت پیچیده می‌شود و علت نام‌گذاری آن همین موضوع است.​ تسمه دینام بر نحوه فعالیت اجزاء مختلف مثل پمپ آب، فن رادیاتور، دینام و سیستم تهویه هوا تأثیرگذار است. تسمه دینام هیوندای اکسنت جایگزین سیستم تسمه‌بندی چندگانه است که در موتورهای قدیمی وجود داشت. انتقال نیرو از تسمه دینام به میل‌لنگ مهم است زیرا اتومبیل برای کار کردن به بیش از یک موتور و گیربکس نیاز دارید. اجزاء جانبی وصل شده به موتور برای فعالیت خود به دینام احتیاج دارند؛ مثلا دینام برق لازم برای استارت و کارکردن موتور، رادیو، سیستم گرمایش را تأمین می‌کند. نیروی مورد نیاز برای فعالیت همه این بخش‌ها از طریق تسمه دینام از میل لنگ به این قسمت‌ها منتقل می‌شود. دینام هیوندای اکسنت یکی از قطعات اصلی خودرو  محسوب می‌شود و وظیفه تأمین برق مصرفی خودرو را بر عهده دارد. دینام در واقع یک قطعه مکانیکی است که از طریق اتصال به محور محرک موتور ماشین و چرخش خود می‌‎تواند برق مصرفی را تأمین کند و باطری خودرو را شارژ کند. در زمان خرید دینام به نوع و میزان توان خروجی آن دقت کنید. دینام باید با توجه به نوع مدل خودرو انتخاب شود. دینام هیوندای اکسنت از تولیدات شرکت اصلی است که توسط فروشگاه اینترنتی کرد یدک از طریق فروش آنلاین و تماس تلفنی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با سفارش آنلاین محصول و دریافت سریع آن از یک خرید با کیفیت و قیمت مناسب بهره‌مند شوید. برای انطباق این کالا با خودروی خود می‌توانید، با کارشناسان ما در تماس باشید.



بیشتر بخوانید:

کویل هیوندا اکسنت از کجا تهیه کنیم؟

دلیل یاتاقان زدن خودروهای هیوندا

اگر شاتون خراب شد چکار کنیم؟