نکات کاربردی واتر پمپ هیوندا

درباره نکات کاربردی واتر پمپ هیوندا می‌توان گفت؛ واتر پمپ یکی از اجزای سیستم خنک کننده موتور خودرو است. این قطعه به صورت مداوم مایع رادیاتور را به سمت موتور خودرو پمپاژ می‌کند تا از بالا رفتن حرارت موتور در هنگام کار کردن جلوگیری کند و مانع جوش آوردن موتور شود. موتور خودرو به هنگام کارکردن، دمای بسیار بالایی در حدود 2500 درجه سانتی‌گراد تولید می‌کند. به منظور کارکرد بهینه، دمای موتور باید در محدوده 90 تا 95 درجه سانتی‎‌گراد نگه داشته شود. ساختار واتر پمپ به شکلی مدور است و از اتاقک‌هایی که در مرکز قرار دارد تشکیل شده است. عملکرد خنک کردن موتور به این شکل است که آب در داخل مجاری موتور باید عبور کند و دمای آن را پایین آورد. لازمه این حرکت نیرویی است، که این نیرو توسط واتر پمپ تأمین می‌شود که باعث راندن آب با فشار به درون موتور می‌شود. آب رسانی اینگونه است که واتر پمپ آب را از رادیاتور به موتور می‌رساند و پس از عبور آب و خنک سازی آن را دوباره به رادیاتور باز می‌گرداند. نیروی لازم واتر پمپ جهت پمپ کردن آب توسط تسمه‌ای که آن را به موتور وصل می‌کند تأمین می‌شود. وجود نشتی یا نقص در واتر پمپ باعث آسیب‌های جدی به پیشرانه می‌شود. باید در نظر داشته باشید که، واتر پمپ به مراقبت احتیاج دارد و تشخیص دهید که این قطعه چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد. وجود لک‌ ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب می‌تواند نشانه‌هایی از زمان تعویض واتر پمپ باشد.

واتر پمپ چگونه کار می‌کند؟

 

نکات کاربردی واتر پمپ هیوندا
نکات کاربردی واتر پمپ هیوندا

با هر بار روشن شدن موتور، واتر پمپ شروع به کار می‌کند و مایع درون رادیاتور را به سمت موتور پمپاژ می‌نماید و مایعی که حاوی آب و ضدیخ است، درون سرسیلندر و پوسته موتور به گردش درمی‌آید. حرارت موتور جذب مایع شده و در نتیجه دمای آن بالا می‌رود که برای خنک شدن باید به رادیاتور باز گردد تا پس از  خنک شدن، مجدداً به سمت موتور برگردد.

بهترین زمان تعویض واتر پمپ چه زمانی است؟

واتر پمپ معمولاً به وسیله تسمه تایم حرکت می‌کند اما گاهی تسمه کمکی که به پولی سر واتر پمپ متصل است موجب حرکت آن می‌شود. به همین دلیل معمولاً پیشنهاد می‌‎شود که با هر بار تعویض تسمه تایم، واتر پمپ نیز تعویض شود، چون دسترسی به هر دو قطعه سخت و هزینه تعویض آن بسیار بالاست. اگر به خرابی واتر پمپ رسیدگی نشود باعث ایجاد خسارت و خرابی در واشر سرسیلند و موتور خودرو خواهد شد، بنابراین بهتر است علائم خرابی واتر پمپ را بشناسیم و با بررسی آن از ایجاد هزینه‌های بالای تعمیرات واشر سر سیلند و موتور خودرو جلوگیری کنیم. چون وظیفه واتر پمپ برقراری گردش دائمی آب در موتور است تا زمانی که موتور خودرو روشن است باید کار کند، معمولاً کارخانه‌های سازنده، آن‌ها را با طول عمر بالا تولید می‌کنند. البته ممکن است برخی از واتر پمپ‌ها زیاد عمر نکنند و از آنجایی که خرابی این قطعه از خودرو، مشکلات متعددی از جمله خرابی واشر سرسیلندر و موتور خودرو را به دنبال دارد در نتیجه باید سریعاً اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمود.

علائم خرابی واتر پمپ چیست؟

 

نکات کاربردی واتر پمپ هیوندا
نکات کاربردی واتر پمپ هیوندا

برای تشخیص خرابی واتر پمپ علائم مختلفی وجود دارد که توجه به آن‌ها مهم است و می‌تواند تضمینی برای عملکرد صحیح موتور و عدم تحمیل هزینه‌های زیاد تعویض و تعمیر شود.

1.نشتی آب یا ضدیخ از زیر خودرو:

اگر خودروی شما نشتی آب یا ضدیخ دارد به احتمال زیاد واتر پمپ خودرو نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. برای اطمینان از نشتی یک تست وجود دارد، به این صورت که شب هنگام پس از خاموش کردن خودرو در پارکینگ، یک تکه مقوای رنگ روشن دقیقاً زیر واتر پمپ قرار دهید، زیرا ممکن است نشتی از مخزن رادیاتور، واشرها، مخزن بخاری و یا خود رادیاتور نیز باشد و صبح قبل از روشن کردن خودرو مقوا را چک کنید. اگر روی مقوا اثری از قطرات آب یا لکه سبز رنگ که نشان‌دهنده نشتی ضدیخ است وجود داشت، باید اقدام به تعویض واتر پمپ خودرو کنید. البته دیدن چند قطره آب در زیر خودرو در یک روز گرم تابستان ممکن است به دلیل کارکرد کولر خودرو باشد و دلیلی بر خرابی و نشتی واتر پمپ نیست. چنانچه نشتی آب از واترپمپ بود باید به این نکته حیاتی توجه نمایید که در چنین مواقعی به دلیل خروج زیاد آب، امکان تخلیه آب رادیاتور وجود دارد پس همواره ظرفی پر از آب با خود به همراه داشته باشید تا در صورت تخلیه رادیاتور، مجددا آن را پر کنید.

2.وجود نشتی قطرات آب یا بخار آب در اطراف واتر پمپ:

اگر اطراف واتر پمپ قطرات آب یا بخار آب مشاهده نمودید به احتمال زیاد یک نشتی وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

3.خوب کار نکردن کولر خودرو:

اگر کولر خودروی شما خوب خنک نمی‌کند و کارکرد آن با مشکل مواجه است، لازم است واتر پمپ خودروی خود را بررسی نمایید.

4.روشن شدن چراغ هشدار دمای آب:

توجه داشته باشید اگر واتر پمپ کار خود را به درستی انجام ندهد یا نشتی داشته باشد موتور خنک نخواهد شد درنتیجه آمپر دمای آب بالاتر از میزان معمول رفته و چراغ هشدار آب روشن خواهد شد. اتومبیل‌های مدرن داری مانیتور داخلی هستند که می‌‎توان به وسیله آن‌ها دمای موتور را بررسی کرد و در صورت نشان دادن دمای بیش از حد موتور توسط مانیتور، نسبت به تعمیر آن اقدام کرد. اگر اتومبیل شما دارای مانیتور داخلی نیست، می‌‎توانید با لمس کردن موتور ماشین متوجه این موضوع شوید. در خودروهایی که پمپ آب فرسوده دارند، موتور چند دقیقه بعد از روشن ماندن ماشین بیش از اندازه داغ می‌شود.

5.شنیدن صدای ساییدگی از داخل موتور خودرو:

هنگامی که کاپوت ماشین بالاست به صدای موتور گوش کنید، اگر مقدار کمی صدای ساییدگی شنیده شد، می‌تواند نشان از خرابی واتر پمپ باشد. ممکن است تشخیص این امر برای شما کمی دشوار باشد، ولی پس از چند سال رانندگی، به راحتی این صدا را متوجه خواهید شد.

نحوه برطرف کردن نشتی واتر پمپ

نشتی مربوط به واتر پمپ از دور پوسته، دور شفت مرکزی واتر پمپ و دور شیلنگ رفت و برگشت اتفاق می‌افتد. اگر نشتی از شیلنگ باشد می‌توان مکان نشتی را پیدا کرد و راه آن را مسدود کرد اما اگر نشتی از داخل واتر پمپ باشد حتما باید واتر پمپ را باز نموده و بررسی شود. اگر نشتی از پوسته واتر پمپ بود می‌توان با چسب موقتا آن را آب بندی کرد و بعدا نسبت به تعویض آن اقدام کرد. اگر نشتی از شفت مرکزی واتر پمپ باشد بهتر است آن را تعویض کرد. در برخی مواقع هیچ دلیل و یا علامتی مبنی بر خرابی واتر پمپ نمی‌بینیم، اما با این حال آب رادیاتور بیش از حد داغ می‌شود و بخار از کنار درب رادیاتور خارج می‌شود. در این مواقع واتر پمپ هیچ مشکلی نخواهد داشت، چون درب رادیاتور به گونه‌ایی طراحی شده است که فشار اضافی را دفع می‌کند تا به قسمت‌های دیگر آسیب وارد نشود. یکی دیگر از عوامل جوش آوردن موتور خودرو که بسیار با اهمیت است، کم بودن میزان آب و ضدیخ داخل رادیاتور است. اگر با کمبود میزان مایع داخل رادیاتور مواجه شدید باید به آن آب و یا مخلوط مساوی آب و ضدیخ اضافه کنید. اما توجه داشته باشید در هنگام اضافه کردن مایع به رادیاتور باید موتور کاملا سرد شده باشد، اگر موتور داغ باشد و آب اضافه کنید به دلیل اختلاف دمای زیاد، به پوسته سیلندر آسیب وارد می‌شود و پوسته سیلندر ترک می‌خورد. مراقب باشید هیچ گاه از ضدیخ به تنهایی در رادیاتور استفاده نکنید چون ممکن است بیش از حد داغ شده و به خودرو آسیب وارد کند.



کردیدک شما را دعوت می‌کند به مطالعه این مقالات. با ما همراه باشید:

چطور قطعات اصلی خودرو را بشناسیم؟

پالونی چیست؟

4 نشانه خرای شاتون و پیستون هیوندا



کردیدک با سابقه بیش از 10 سال در امرتوزیع و فروش لوازم یدکی هیوندای، کیا، افتخار دارد که قطعات و لوازم اصل را به شما معرفی می‌کند.
با ما در تماس باشد و از متخصصین مجرب ما بهره‌مند شوید.