خرابی گیربکس اتوماتیک

از مهم‌ترین قسمت‌های یک گیربکس اتوماتیک، توربین است که خراب شدن توربین گیربکس اتوماتیک، انتقال نیرو از موتور به گیربکس را مختل می‌کند. ضمنا در حرکت و شتاب خودرو مشکل بوجود می‌آورد. در حقیقت  نقش توربین در گیربکس اتوماتیک خودرو کاملا شبیه  نقش کلاچ است، به همین دلیل شناختن علائم و نشانه‌های خرابی گیربکس در سلامت خودروی شما تاثیر فراوانی دارد. در نتیجه شناختن این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که با شناختن این قطعه می‌توان از بروز هزینه‌ها و مشکلات بیشتر جلوگیری کرد. کردیدک  مثل همیشه قصد دارد با شناساندن این قطعه مهم در خودرو، شما را در شناختن بیشتر و بهتر خودرویتان یاری کند. پس با هم خرابی توربین و گیربکس را بررسی می‌کنیم.

اهمیت توربین گیربکس اتوماتیک

توربین گیربکس اتوماتیک قطعه‌ای است که موتور و گیربکس را به هم ربط می‌دهد.  قدرت را از موتور به گیربکس منتقل می‌کند. ابتدا توربین  نیرو را از موتور می‌گیرد و باعث می‌شود تا پمپ گیربکس بچرخد. سپس  در آن مکش بوجود بیاید. این مکش باعث می‌شود که روغن به همه قطعات برسد. زمانی که این قطعه در خودروی شما به‌خوبی کار نکند، انتقال نیرو هم به‌درستی انجام نمی‌شود. درنتیجه شتاب ماشین کم می‌شود. از سوی دیگر بهتر است بدانید که خیلی از موارد خرابی توربین گیربکس اتوماتیک، در حرکت خودرو مشکلات جدی بوجود می‌آورد. حتی جلوی حرکت خودرو را می‌گیرد.

توربین گیربکس اتوماتیک قطعه‌ای است که نقش رابط را دارد و موتور و گیربکس را به هم ربط می‌دهد. درنتیجه باعث انتقال قدرت از موتور به گیربکس می‌شود. برای تعمیر توربین گیربکس اتومات، اجزای داخل توربین گیربکس اتومات، تعویض توربین گیربکس اتوماتیک و قیمت توربین گیربکس اتوماتیک AL4  با کردیدک تماس بگیرید. برای شناختن علائم خرابی توربین و آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک و آموزش عیب‌یابی خودرو، حتما مقالات کردیدک را با دقت هرچه تمام‌تر بخوانید.
کردیدک همراه و همگام شماست، با مجرب‌ترین افراد در شناخت قطعات و لوازم خودروهای هیوندا و کیا. با ما در تماس باشید.
در خرابی توربین گیربکس اتوماتیک، باید علائمی را بشناسید. علائم و نشانه‌های این مشکل ازین قرار هستند که در زیر بیان می‌شوند. ما شما را با مهم‌ترین این علائم آشنا می‌کنیم:

مهم‌ترین علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

صدای توربین گیربکس

مهم‌ترین و اولین نشانه برای اطلاع از خرابی توربین گیربکس اتوماتیک، صدای توربین گیربکس است. در زمان حرکت حتما توجه داشته باشید که در توربین صداهایی از داخل ماشین می‌شنوید. این صداها اساسا به صورت ضربه‌ای است. زمان استارت و ابتدای گاز دادن شنیده می‌شود. در بسیاری از موارد صدای تقه‌ای بوجود می‌آید که این صدا در توربین به‌ خاطر شل شدن پیچ‌های توربین رخ می‌دهد. اکثرا این صدای توربین گیربکس به خاطر سهل انگاری در کارخانه به وجود می‌آید.مهم‌ترین و اولین نشانه برای آگاهی از خراب شدن توربین گیربکس اتوماتیک، همین است که در زمان شروع حرکت و استارت زدن خودرو در توربین صدا را می‌شنوید.

 

ایجاد ضعف در حرکت خودرو

ضعیف شدن و کند شدن خودرو در طمان حرکت اولیه یعنی همان استارت کار و استارت خودرو نشانه‌ای مبنی‌بر خرابی توربین گیربکس اتوماتیک خودروی شما است. در واقع ضعف در حرکت خودرو و حتی حرکت نکردن آن می‌تواند علامتی باشد که گویای خرابی توربین گیربکس اتوماتیک خودرو است.

روغن‌ریزی پشت پمپ

روغن‌ریزی پشت پمپ هم از دیگر نشانه‌های خرابی توربین گیربکس اتوماتیک است. این مسئله به‌ظاهر کوچک، می‌تواند باعث سوختن گیربکس خودروی‌تان بشود. چراکه در خیلی از موارد راننده دیر موضوع  را می‌فهمد و قطعاتی مثل صفحات، باند و پیستون‌های داخل گیربکس به خاطر نبودن روغن می‌سوزند و درنتیجه خراب می‌شوند.

خورده شدن دهانه پمپ روغن

دهانه پمپ روغن اگر خورده شده باشد، از دیگر نشانه‌های خرابی توربین گیربکس اتوماتیک است. این دهانه به توربین وصل است، درنتیجه خورده شدن آن باعث می‌شود که توربین لق بزند. این موضوع می‌تواند دلیل باشد برای  خراب شدن کاسه نمد و سوختن توربین، ومشکلات دیگری که به تبع آن‌ها پیش می‌آید.

روشن شدن چراغ اسنو

از دیگر نشانه‌های  خرابی توربین گیربکس اتوماتیک، این است که زمان روشن کردن خودرو ناگهان چراغ اسنو یا برف به صورت خودکار روشن می‌شود و باعث می‌گردد که خودرو تقه‌های ممتد بزند. در این شرایط  باید شیرهای برقی خودرو را عوض کنید و قبل از آن حتماً قطعات مربوط به گیربکس را  سرویس کنید. اگر هم نیاز بود آن‌ها را بشویید.

تست توربین گیربکس اتوماتیک

برای تست خرابی توربین گیربکس اتوماتیک کافی است که از روشی که به شما می‌گوییم استفاده کنید و آن را انجام بدهید. حتما نتیجه مطلوبی را به دست می‌آورید.
خودرو را روی دنده بگذارید.
پای چپ خود را روی ترمز فشار بدهید.
پدال گاز را تا انتها فشار دهید.
در این حالت دور موتور باید تا حدود ۲۰۰۰ برود. در صورتی که چنین به دوهزار نرسید،  بهتر است بدانید که توربین ضعیف شده و باید آن را باز کنید و بررسی و تعمیر یا تعویض کنید. در هر صورت اقدامات لازم باید انجام بشود. یکی از نشانه‌های خرابی توربین گیربکس اتوماتیک این است که در زمان تست، دور موتورش تا ۲۰۰۰ نرسد.

 

نکات ایمنی خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

برای ممانعت از داغ شدن روغن گیربکس، بهتر است که در زمان توقف در ترافیک‌های طولانی خودرو را از حالت D خارج کنید و روی حالت P  بگذارید. بعضی از موارد هم حرکت‌های  کند ماشین در سربالایی، ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد و آن را نشانه خرابی گیربکس بدانید؛ در نتیجه  به اشتباه مشکل توربین بدانید و اقدام به تعویض توربین کنید. حتما حواستان باشد که قبل از این موضوع ابتدا باید مقدار روغن داخل گیربکس بررسی شود و خودرو اصطلاحا دیاگ شود. دیاگ شیر برقی برای بررسی میزان فشار ورودی روغن و مطمئن شدن قبل از تعویض توربین در این مواقع اهمیت زیادی دارد.
شما راننده گرامی با بررسی دقیق و مرتب و به موقع خودرویتان، از خرابیاین قطعه مهم و درادامه خرابی خودروی‌تان و متحمل شدن هزینه‌های گزاف برای تعمیر خودرو جلوگیری می‌کنیدو در این حالت به عمر مفید خودرویتان اضافه کرده‌اید و همین کار کمک به طبیعت و خانواده و حساب بانکی خودتان است.
پس در صورت نیاز خودرو به بررسی شدن، اولین کار اقدام به تست توربین گیربکس اتوماتیک است، آن هم به صورتی که برای شما بیان کردیم. اگر مشکلی را در ضمن کار دیدید آن‌گاه برای رفع مشکل خیلی سریع به متخصصین این امر و تعمیرکاران خبره که در کردیک آمادگی حضوری و غیر حضوری برای مشاوره و راهنمایی شما دارند، مراجعه کنید.

کرد یدک وارد کننده و توزیع کننده قطعات اصلی هیوندا و کیا با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در این حوزه