خودروی خود را بهتر بشناسیم

خودروی خود را بهتر بشناسیم ، مقاله‌ای است که کردیدک برای آگاهی بیشتر و بهتر شما در زمینه شناخت خودرو تهیه و تدوین کرده است.

گاز سوز کردن خودروها

يك باك CNG به‌ طور معمول معادل 10 تا 15 ليتر بنزين، گاز طبيعی را در  خود ذخيره می‌كند. بديهی است اگر ميزان مصرف خودرويتان را با واحد km/liter در اين  عدد ضرب كنيد، ميزان مسافت تمايل پيمودن با يك باك پر از CNG به دست می‌آيد . برای مثال برای يك خودروی متوسط با حجم سيلندر 1300 سی‌سی اين مسافت چيزی در حدود 155 كيلومتر خواهد بود. در صورت نياز با افزودن تعداد باك می‌توان اين مسافت را افزايش داد.
به‌طور كلی اين سيستم سوخت رسانی سيستم پيچيده‌ای نيست و به راحتی می‌تواند سالها بدون اشكال  كار  كند اما برای آن كه همواره در شرايط حداكثر كارایی خود قرار داشته باشد بازديد دوره‌ای تجهيزات مربوط به آن بعد از هر 10000 كيلومتر كاركرد پيشنهاد می‌شود . كه ترجيحا باید نزد همان تكنيسين مجازی كه خودرو را گاز سوز كرده انجام گيرد.

زوزه پمپ بنزین سمند-پژو405و پژویارس و دلایل آن

یکی از مواردی که مالکان خودروهای سمند-پژو 405 و پژوپارس را نگران کرده است، وجود یک صدای زوزه ناهنجار در زیر باک بنزین است. بطوری که بعضی رانندگان جهت خلاصی از این صدا به رادیو پخش خودرو خود پناه می برند. این صدا از پمپ بنزین زیر باک است.

مزیت استفاده از گاز طبيعي CNG

گاز طبيعي سوختی با احتراق بهينه، پاكيزه و تميز است كه باعث افزايش عمر موتور و كاهش تعميرات آن می‌شود. تعويض شمع در موتورهای بنزينی تا 32000 كيلومتر و در گاز سوز تا 120000 كيلومتر دوام دارد.

ديسك ترمز(فلنج چرخ) ودلايل خرابي آن

مطمئنا برای شما پیش آمده که در حالتي كه ترمز می‌گيريد خودرو دچار لرزش‌های شديد می‌شود. اين حالت كه همراه با صدای زوزه است عمدتا به دليل خرابی ديسك ترمز است و اکثرا  هم برای چرخ‌های جلو پیش می‌آید.
اين لرزش‌ها به خاطر تاب داشتن ديسك چرخ پیش می‌آید. در  مواقعي  كه راننده به طور مرتب از ترمز استفاده می‌كند، اين گرم شدن تا حد سرخ شدن دیسک ادامه دارد. در اين حالت در صورت سرد شدن سريع ديسك ترمز  اين قطعه تاب برداشته و ترمز كارایی خود را از دست می‌دهد و علاوه بر سر و صدای زياد، لرزش شدیدی در حین ترمز گرفتن  به وجود می‌آید.

ECUرا بشناسيم

ECU مخفف Electronic Control Unit يا واحد کنترل الکترونيک است.  نقش هدايت و کنترل  خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. همان‌طور که می‌دانيد خودروهای انژکتوری بخاطر عملکرد بهتر و توانايی  گذراندن استانداردهای  آلودگی، بطور کامل در تمام دنيا « البته بجز برخي کشورها، مثل ايران » جايگزين خودروهای  کاربراتوری شده‌اند و مغز اين سيستم ECU است. ECU با توجه به سنسورهايی  که به موتور متصل است  وضعيت و شرايط خودرو را تحليل می‌کند و پاسخ‌های  لازم را به خروجی‌ها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و … می‌فرستد. سنسورهای  کيت‌های انژکتوری مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي تواند شرايط موتور را درک کند. سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از:

– سنسور دور يا RPM
– سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP
– سنسور دريچه گاز يا TPS
– سنسور دمای آب يا CTS
– سنسور دماي هوا ATS
– سنسور اکسيژن يا لاندا
– سنسور ضربه و …

دانستنی‌های روغن موتور

انتخاب و مصرف صحیح روغن موتور نقش به سزائی در افزایش عمر خودرو و موتور دارد.به همین دلیل داشتن حداقل اطلاعات پایه در این مورد برای استفاده کننده لازم وضروری است.
روغن موتور سنتتیک:
روغن پایه مورد استفاده در عمده روغن موتورها ، پایه نفتی دارد. یعنی از پالایش نفت خام بدست می‌آید. که دارای چند اشکال عمده هستند:
1-عمر آن‌ها پایین است.    2-برای سرما وگرمای شدید مناسب نیستند.

استپر موتور

یکی از قطعات موتور پژو و سمند که در صورت تعویض دیگر قطعه اصلی را برای جایگزینی پیدا نمی‌کنید، استپر موتور است. رد پای قطعات چینی در خصوص این قطعه هم  وجود دارد. از نظر ظاهر تفاوتی با قطعه اصلی ندارد و در صورت مقایسه قطعه اصلی با نمونه چینی، تنها تفاوتی که با اندکی دقت قابل مشاهده است موقیعت نوشته‌های جنس اصلی، دو میلیمتر پایین‌تر از نمونه چینی است. البته اندک تفاوتی نیز در فونت نوشته‌ها وجود دارد.

درجه حرارت بالای موتور و رابطه آن با کاهش مصرف سوخت

تصوری که از موتور پیکان و موتوهای قدیمی وجود دارد، این است‌ که اگر دمای موتور از 80 درجه سانتی‌گراد بالاتر برود برای موتور خطر جدی دارد و باید این دما کم بشود. این ذهنیت باعث شده رانندگان  امروزی هم برای خودروهای خود(از سمند و پژو به بالا) در فصل گرما و استفاده از کولر و به تبع بالارفتن سریع دمای موتور به بالای 90 درجه در صدد انجام کارهایی برای کاهش این دما بربیایند.
متاسفانه تعمیرکاران هم  به مضرات آن توجه نمی‌کنند وبا انجام روشهایی مثل: حذف ترم وسات از مدار سیستم خنک کاری؛ اضافه کردن یک سنسور به رادیاتور جهت فعال کردن فن‌های خنک کننده در دماهای 75 درجه؛ یکسره کردن دور فن‌ها برای  دور بالا. سری کردن یک مقاومت نزدیک به 100 اهم با سنسور سیستم خنک کننده تا فن‌ها در حدود 10 درجه پایین‌تر فعال شوند؛ باعث می‌شوند موتور در دمای پایین کار کند.
غافل از اینکه این روش‌ها نه تنها هیچگونه سودی برای موتور ندارد بلکه باعث صدمه جدی به موتور در درازمدت و مصرف سوخت بالا می‌شود. خودروهای امروزی اصطلاحا به خودروهای گرما دوست معروف هستند. موتور آن‌ها با توجه به طراحی و آلیاژ خاص بکار رفته به راحتی توانایی تحمل دماهای بالای 100 درجه را دارد

دلایل سوختن دینام

اکثر خرابی دینام‌ها در سمند یا پژو، سوختن دیود و یا سیم پیچی ارمیچر و یا استاتور است. گرمی هوا باعث بالا رفتن درجه حرارت موتور وبه مدارآمدن دور فن ثانویه با حداکثر دور. ازطرفی استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دور فن کولر در دور حداکثر و ترافیک سنگین شهرها باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود. به طبع آن  باعث کاهش دور موتور می‌شود، که نتیجه آن پایین آمدن قدرت تولید برق دینام می‌شود.

آزبست موجود در لنت ترمز سرطان‌زاست

آزبست موجود در لنت ترمز خودرو، سرطان‌زا است.  درواقع با هر بار ترمز کردن و انتشار آزبست در فضا به این نوع سرطان مهلک نزدیک می‌شویم. کارشناسان محیط زیست بر ضرورت خاموش کردن سیگار در کنار خاموش کردن خودروها برای جلوگیری از تردد غیرضروری و امکان ادامه زندگی فردی و زیست جمعی شهروندان در کلان شهرها توصیه می‌کنند.
به همان اندازه که باید خودروی خود را بشناسیم، به همان مقدار هم بهتر است اصل و تقلبی بودن قطعات خودرو را بشناسیم.

 

کردیدک  این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در کنار شناخت خودرو و مشکلات فنی آن، قطعات و لوازم خودروها را هم بشناسید.

در انتهای این مقاله خیلی مختصر توضیح داده‎ایم و در مقالات بعدی حتما بطور کامل تفاوت قطعات اصلی و تقلبی را برای شما بازگو می‌کنیم.

چگونه لوازم یدکی اصل از تقلبی را تشخیص دهیم

لوازم یدکی تقلبی از نظر بسته‌بندی و برچسب مانند لوازم یدکی اصلی هستند.  تشخیص آن‌ها کار سختی است و نیاز به دقت و آکاهی بالا از لوازم یدکی دارد. مثالا   لوازم یدکی کیا  معمولا با تقلبی آن تفاوت زیادی در ظاهر و شکل قطعه ندارد و کیفیت آن نیز مناسب است. در نتیجه  تشخیص لوازم یدکی اصل از فیک کار ساده‌ای نیست؛ چرا که امروزه به خاطر  تقاضا و قیمت بالای لوازم یدکی خودرو، بعضی از فروشگاه‌ها لوازم یدکی تقلبی را به مشتریان عرضه می‌کنند. برای تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی باید در زمان خرید باید به نکات بسیاری توجه کرد.

 

یکی ازین نکات را  کردیدک  برای شما شرح می‌دهد و ادامه در مقالات بعدی بطور کامل ذکر می‌شود.

 

رنگ و کیفیت بسته‌بندی لوازم یدکی

معمولا از رنگ و کیفیت بسته‌بندی می‌توان اصل بودن لوازم یدکی را تشخیص داد؛ چرا که عموما تولیدکننده‌های لوازم یدکی تقلبی زمان و هزینه کافی برای تولید بسته‌بندی مطابق با کیفیت لوازم یدکی اصل را صرف نمی‌کنند. بنابراین زمانی که لوازم یدکی تقلبی عرضه می‌شود از نظر کیفیت و رنگ بسته‌بندی با لوازم یدکی اصل تفاوت دارد.

کردیدک به سابقه‌ای درخشان آماده ارائه هرگونه مشاوره و یا لوازم یدکی درخواستی هیوندا  و  کیا  به شما عزیزان است.

با ما در تماس باشید.