هیوندای سوناتا2018

پیشینه هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا2018 ، در اوایل دهه‌ی 1380با شروع واردات خودروهای خارجی ، مدل سوناتا از هیوندای وارد ایران شد. در سال‌های اخیر، هیوندای سوناتا به‌عنوان پرفروش‌ترین سدان وارداتی بازار ایران معرفی شده است؛

شرکت هیوندای در سال 1947 و اوج بحران اقتصادی در جنگ جهانی دوم وارد عرصه شد؛ اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد. بخش خودروسازی هیوندای، در سال 1967 شروع به فعالیت کرد و امروزه در فهرست مهم‌ترین برندهای دنیا در رده39 قرار دارد، ارزشش تقریبا با فورد آمریکا که قدمتی 115 ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان صنعتی دنیا است برابری می‌کند.

نسل اول سوناتا با تکیه بر سکوی میتسوبیشی ساترن در سال 1985 ساخته شد. این خودرو با نسل سوم در دهه‌ی 1370 به تعداد محدود وارد ایران شد و در کشور سازنده، بین سال‌های 1993تا 1998، تولید و فروخته می‌شد. همزمان با جهانی شدن صنعت کره و خصوصا خودروسازی این کشور، نسل پنجم سوناتا در سال 2004وارد بازارهای جهانی شد. سوناتا نسل پنجم که با پیشرانه‌ی 2.4 لیتری در ایران نیز حضور داشت، تا سال 2009 در کارخانه‌های هیوندای کره، آمریکا، چین، هندوستان، ترکیه، مصر، تایلند و سودان تولید شد. هیوندای سوناتا در بازار جهانی با تولید نسل ششم بین سال‌های 2010 تا 2014 به ثبات رسید.که در ایران با نام YF معروف شد و سکوی مشترک با کیا اوپتیما و هیوندای i40 دارد. امروزه سوناتا در بازار جهانی با نسل هفتم شناخته می‌شود که سال 2015 معرفی شد و در ایران با نامLF شناخته می‌شود. سوناتا LF با چهره‌ی 2018، همراه پیشرانه‌ی هیبرید و پلاگین هیبرید وارد ایران می‌شود.

 

هیوندای سوناتا2018
هیوندای سوناتا2018

طراحی بدنه و شکل ظاهری

مدل جدید هیوندای سوناتا هیبرید و بنزینی با چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی جدید، کاملا تغییر کرده است. محصول 2018، اسپرت‌تر است. در نمای رو‌به‌رو، لبه‌ی چراغ‌های اصلی کاملا در راستای کاپوت قرار دارد. حاشیه‌ چراغ و کاپوت دارای نوار باریکی از فلز براق نقره‌ای است که تا فریم پنجره‌ها ادامه دارد. داخل کاسه چراغ، ۲عدد هالوژن است که نور بالا و پایین را تأمین می‌کنند؛ نواری از LED روشنایی روز و چراغ راهنمای نارنجی در گوشه، به چشم می‌خورد. جلو پنجره‌ جدید نسبت به سوناتا LF مدل 2017، زوایای تیزتری دارد و یک شش‌ضلعی تشکیل می‌دهد که ظاهر خودرو را اسپرت و انتقام‌جو نشان می‌دهد.

مهم‌ترین تفاوت مدل جدید سوناتا با نسخه‌ قدیمی حجم‌دهی سپر است. مه‌شکن‌ها در طرفین قرار دارد و طراحی زاویه‌داری دارد که حالتی خشن به خودرو می‌دهد. در نمای روبروی سوناتا 2018 تقریبا تمام سپر تا پایین، فلزی است. نوار باریکی از فلز نقره‌ای رنگ در اطراف جلوپنجره و حاشیه‌ پایین سپر برای زیبای بیشتر به کار رفته است.

در نمای جانبی، اندکی از ویژگی‌های لوکس سوناتا کم شده و به نمای اسپرت خودرو افزوده شده است. سقف کشیده تا عقب، درپوش صندوق را بسیار کوتاه نشان می‌دهد. کاپوت عقب سوناتا با شیشه‌ی پشت، بالا نمی‌رود و مثل یک سدان معمولی، مستقل عمل می‌کند. طرح رینگ‌های سوناتا در مدل‌های استاندارد، لیمیتد، اسپرت و هیبرید متفاوت است و سایزهای 16، 17 و 18 اینچ دارد. همه نسخه‌ها، فریم فلزی در پنجره‌ها و زیر رکاب، همراه آینه بغل سیاه‌رنگ مجهز به چراغ راهنما دارند.

پشت خودرو نسبتا ساده است که شباهت زیادی به کیا اوپتیما دارد. نسخه‌2.4 لیتری از سوناتا، اگزوز دوگانه ندارد. اما مدل اسپرت دارای 2 خروجی اگزوز است. مهم‌ترین نکته‌ در طراحی نمای پشت، حجم‌دهی سپر و کاپوت عقب است که همراه ‌با لبه‌ای شبیه به اسپویلر در انتهای درپوش صندوق قرار دارد. چراغ‌های قرمز هشداردهنده هم به خوبی در طرفین سپر جا گرفته‌اند. دکمه فشاری بازکننده‌ صندوق داخل لوگوی سازنده، پنهان شده است. طبق تبلیغات این برند سدان هیوندای، برای رقابت با تویوتا کمری ساخته شده. ابعاد این سدان کره‌ای، شامل طول 4855 میلی‌متر، عرض 1865 میلی‌متر و ارتفاع سقف 1,75 میلی‌متر، فاصله محورها 2805 میلی‌متر است.

 

هیوندای سوناتا2018
هیوندای سوناتا2018

فضای داخلی و کابین

کلیدها و نمایشگرهای زیاد میان داشبورد، کمی گیج‌کننده و قدیمی است مجموعا ورود به سوناتا 2018، حسی متفاوت با مدل‌های قبلی در فرد ایجاد نمی‌کند. و همچنین روی فرمان کلیدهای زیادی قرار دارد.

داشبورد و تودری‌ها‌ی سوناتا، ادواتی شبیه به چوب دارد که پلاستیک هستند. بسیاری از کلیدهای فشاری و گردان مربوط به کنترل امکانات رفاهی از فلز و مواد مرغوب ساخته شده‌اند. داشبورد نیز پلاستیک است اما کیفیت خوبی دارد و تا حدودی نرم عمل می‌کند. این مواد داخل درها و ستون‌ها نیز استفاده شده. در قسمت دسته‌دنده، پلاستیک پیانویی و شفاف به کار رفته است.

نمایشگر لمسی 5 یا 8 اینچ با قاب فلزی، در همه مدل‌ها ثابت است. نامتقارن بودن مجرای خروجی تهویه مطبوع در طرفین نمایشگر از نکات جالب طراحی داخلی سوناتا2018 است. کلیدهای مربوط به کنترل ناوبری، سیستم سرگرمی‌ها، تغییر صدا و رادیو، پایین‌تر قرار گرفته‌اند. دکمه‌های تهویه مطبوع، همراه آپشن‌های سرمایش و گرمایش در نزدیکی دسته دنده قرار دارند که در دسترس راننده است.

پشت فرمان، کلیدهای پرتعدادی برای مدیریت سیستم سرگرمی، تماس تلفنی و کروز کنترل وجود دارد.

طرح فرمان، در همه‌ی مدل‌ها استخوانی است و که ترکیب زیبایی از فلز نقره‌ای رنگ در پایین و پوشش چرم با خط دوخت دارد. مدل‌های آپشنال و نسخه‌ی اسپرت دارای فرمان D شکل هستند که درقسمت پایین مسطح است. نمایشگر TFTدر سایز 4.2 اینچ با کامپیوتر سفری در پنل روبه‌روی راننده است.

طراحی پشت فرمان سوناتا 2018، نسبتا ساده است و با فریم پلاستیک. فضاسازی خودرو، قابل قبول است. برای سرنشینان بلندقد، فاصله‌ی مناسبی برای زانوها و بین سر تا سقف وجود دارد که روی صندلی ردیف دوم و برای فردی با قد 185 سانتی‌متر، خیلی ایده‌آل و آزاد به نظر نمی‌رسد. کنار دسته دنده و داخل استراحت‌گاه بازوی بین صندلی‌های عقب، چند جا لیوانی قرار داده شده؛ پاکتی داخل‌ درها، محفظه‌ی بین صندلی‌های جلو و داخل داشبورد نیز به عنوان فضای خالی قابل استفاده است. سوناتا 2018، دارای 460لیتر فضای مفید در صندوق عقب دارد که در نسخه‌ی پلاگین هیبرید به دلیل وجود باتری‌ها، کمی کاسته شده است.

پیشرانه

سوناتا در بازار جهانی با 5 پیشرانه فروخته می‌شود که شامل 3 مدل بنزینی، یک نسخه‌ هیبرید و یک نسخه پلاگین هیبرید است.همه این خودروها حجم موتورشان کمتر از 2.5 لیتر است، پس ممنوعیت برای ورود به ایران ندارند.

هیوندای سوناتا2018
هیوندای سوناتا2018
موتور و مشخصات فنی

سوناتا هیبرید مجهز به دو موتور است: یک موتور احتراق داخلی برای زمانی که به قدرت بیشتری نیاز دارید، و یک موتور الکتریکی برای رانندگی اقتصادی. سوناتا هیبرید مجهز به موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه خطی مستقیم با حجم 2000 سی سی و 156 اسب بخار به اضافه 51 اسب بخار موتور هیبریدی است. حداکثر گشتاور این خودرو معادل 193 نیوتن متر است.

سوناتا 2018 با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری، سرعت 210کیلومتر بر ساعت، صفر تا صد 8ثانیه و میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در 100 کیلومتر است. در بزرگراه و ترافیک شهری، مصرف سوخت این مدل به ۶.۷ لیتر تا ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

سوناتا در سال 2016، امتیاز برتر (+Top Safety Pick) را از مؤسسه‌ی IIHS  کسب کرده است. طبق گزارشات کارشناسی، سوناتا در همه تست‌های برخورد از سمت مستقیم، جناجین، سقف و ایمنی سر، امتیاز “خوب”گرفته است؛ در نسخه فول آپشن که مجهز به فناوری‌های ترمز اضطراری است، امتیاز” عالی” کسب کرده است. ارزان‌ترین نسخه‌ی سوناتا 2018، آپشن‌های ترمز ضد قفل (ABS) ترمز کمکی (BA) و تقسیم هوشمند نیروی ترمز (EBD)، مدیریت تعادل (VSM)، کنترل لغزش (TCS)، هشدار نقطه‌ی کور و تعویض لاین، حسگر پارک عقب و ترافیک را دارا می‌باشد.

هیوندای سوناتا2018
هیوندای سوناتا2018
سایرامکانات ایمنی در نسخه‌های مختلف سوناتا که یا به‌صورت پیش‌فرض یا به انتخاب خریدار روی خودرو نصب می‌شود عبارت‌اند از:
  • ترمز خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده
  • هدایت هوشمند بین خطوط
  • حفظ خودرو در شیب
  • سنسورهای اطراف بدنه و تماس خودکار با پلیس یا فوریت‌های پزشکی به هنگام حادثه.


کردیدک مقالات متعددی برای آنایی بیشتر شمابا مدل‌های مخلتف هیوندا و کیا بارگذاری کرده:

هیوندای آزرا 2020

هیوندای النترا 2020