کویل کیا اسپورتیج و نشانه‌ خرابی آن

در این مبحث کویل کیا اسپورتیج و نشانه خرابی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ابتدا به تعریف کویل کیا می‌پردازیم و سپس مواردی را که نشان دهنده خرابی این قطعه مهم در خودرو است، را یادآوری می‌کنیم. در یک تعریف کلی می‌توان گفت که قطعه کویل کیا، به‌دلیل حالت کلافی و پیچشی که دارد، به معنای سیم‌ پیچ می‌باشد. باطری خودرو با داشتن ولتاژ 12ولت، توانایی ایجاد جرقه لازم برای احتراق سوخت در موتور به‌وسیله شمع‌ها را ندارد، بنابراین باطری به ولتاژی بسیار بالا نیازمند است. قطعه شمع در خودرو و کویل، هر دو مانند یک ترانسفورماتور، عمل افزاینده را انجام می‌دهند. به این صورت‌که با تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب، سبب افزایش ولتاژ تا هزاران برابر می‌شود. خرابی کویل موجب ریپ‌زدن در زمان حرکت، ریزش روغن و حتی آسیب به موتور است.

تعریف کویل اسپورتیج و بررسی کاربردهای آن

کوئل جزء اجزای مهم سیستم برقی خودرو می‌باشد، که وظیفه آن تأمین برق مورد نیاز برای جرقه‌زدن و احتراق بنزین است. به‌طور معمول خودروها، به اختلاف پتانسیلی زیادی برای جرقه زدن و تولید انفجار در نیروی درونی سیلندر نیازمند هستند. این اختلاف پتانسیل تولید شده، بنابر شرایط سوخت (سوخت مناسب یا نامناسب) و در مواقعی‌که شمع‌ها کثیف هستند، تغییر پیدا می‌کند. در خودروهای معمولی این اختلاف پتانسیل فقط 12 ولت است. در مواردی‌که متأثر از باطری و شرایط دیگری باشد، این اختلاف پتانسیل کمتر هم می‌شود. زمانی‌که اختلاف پتانسیلی که توسط باطری تولید شود، نتواند موجب ایجاد جرقه به‌وسیله شمع‌های اتومبیل گردد، کارایی کویل در این مواقع دیده می‌شود. کویل هیوندا به عنوان یک سیم پیچ تقویت کننده، با تقویت ولتاژی که از باطری تولید می‌شود در زمان لازم ولتاژ تولید شده را به شمعی که آماده احتراق است می‌رساند. بنابراین اساس کار کویل کیا که در دورن سیم پیچ‌های آن انجام می‌گیرد، بر اساس القای جریان الکتریکی است. کوئل با گرفتن جریان برق با ولتاژی پایین از باطری، برق را به ولتاژ بالاتری که شمع‌ها برای جرقه زنی نیاز دارند می‌رساند و به سوی شمع‌ها و سیلندر هدایت می کند. کویل با داشتن انواع مختلف، در مصارف دیگر به‌جز خودروسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تقسیم‌بندی انواع انواع کویل

 

کویل کیا اسپورتیج و نشانه‌ خرابی آن
کویل کیا اسپورتیج و نشانه‌ خرابی آن

به‌طور کلی کویل مورد استفاده برای خودروها به دو دسته با وایر و بدون وایر تقسیم می‌شوند:

کویل با وایر

این کوئل در خودروهای قدیمی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کویل معمولی با وایر، استوانه‌ای شکل است و دلکو در کنار آن قرار دارد. این کویل با مرتب کردن جرقه‌ها، در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری از آن استفاده می‌شود.

کویل دوبل

این کویل جرقه‌زنی در سیلندرهای یک و چهار را به‌طور همزمان تنظیم می‌کند. این جرقه زنی به‌صورت دو به دو در یکی به‌طور مستقیم در ارتباط با شمع و در دیگری با کمک وایر می‌باشد.  کوئل دوبل در خودروهای انژکتوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کویل بدون وایر

این کوئل در خودروهایی که سیستم برق‌رسانی جدیدتری دارند، در دو دسته از آن‌ها استفاده می‌شود:

کویل کتابی

این کویل بدون وایر تقریباً از نظر ساختاری، شبیه کویل دوبل هستند. به‌دلیل پهن بودنشان به آن‌ها کتابی می‌گویند.

کوئل‌های قلمی

این نوع از کویل با تولید ولتاژی بالا، برای هر نوع سیلندری یک عدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوئل قلمی تنها در خودروهای پیشرفته انژکتوری استفاده می‌شود.

نشانه خرابی کویل اسپورتیج

 

کویل کیا اسپورتیج و نشانه‌ خرابی آن
کویل کیا اسپورتیج و نشانه‌ خرابی آن

یکی مهم‌ترین علائم خرابی کویل کیا و ضعیف شدن عملکرد آن زمانی‌ست که، سرعت خودرو شما کم است بنابراین لرزش موتور را کاملا احساس خواهید کرد. توجه به نشانه خرابی کوئل بسیار با اهمیت است، زیرا خرابی این قطعه ممکن است، سبب آسیب وارد شدن به دیگر قسمت‌ها داخلی ماشین و حتی در مواردی سبب خرابی موتور خودرو شود. از مواردی‌که نشان دهنده خرابی کوئل است، به‌طور خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

سخت استارت زدن موتور

اگر در هنگام استارت‌زدن صدایی شنیده می‌شود، نشان دهنده این است که کوئل کاملا از کار نیفتاده، ولی نیروی کافی برای جرقه‌زدن را به شمع نمی‌رساند، بنابراین ماشین روشن نمی‌شود. مشکل سخت استارت خوردن در خودروهایی که چند کوئل هم دارند، زمانی به‌وجود می‌آید، که بیش از یک شمع قدرت کافی برای جرقه‌زدن نداشته باشد، پس در این صورت هم ماشین روشن نمی‌شود.

افزایش یافتن مصرف سوخت

کویل ممکن است با هر بار جرقه‌ زدن، مقداری سوخت در آن مکش شود، که به‌دلیل عدم احتراق این مقدار سوخت هدر برود. اگر با گذشت زمان احساس کردید مصرف سوخت اتومبیل‌تان بیشتر شده، در مورد سالم بودن کویل اطمینان پیدا کنید.

نشت روغن

در صورت آسیب دیدن کویل، در حین کار این قطعه بیش از حد گرم شده، که سبب ترک‌خوردن محفظه روغنی می‌شود، که کوئل در آن قرار دارد که سبب نشت روغن می‌شود. در بعضی از موارد به‌دلیل فرسایش شمع‌ها، کوئل برای جرقه‌زدن شمع مجبور به تولید انرژی با ولتاژی بالا می‌شود، بنابراین گرمای تولید شده ناشی از این‌کار سبب نشت روغن می‌شود.

ضعیف شدن توان موتور

با آسیب دیدن کویل، معمولا موتور دچار ضعف خواهد شد و مثل همیشه قدرت نخواهد داشت.

شنیدن صداهای بلند و آزار دهنده

یکی از دلایل شنیدن صدای انفجار در خودرو خرابی کویل است، که از نشانه‌های بارز آن می‌توان به سه مورد اشاره کرد:

  • خارج شدن دود سیاه از اگزوز
  • استشمام بوی تند و غلیظ بنزین به‌دلیل احتراق ناقص
  • احساس بوی آتش‌‌ سوزی به‌دلیل انفجارهای تصادفی

اهمیت استفاده از قطعات اصلی و استاندارد کویل

متأسفانه در هر عرصه‌ایی در بازار فروش محصولات خودرو، در کنار محصولات اصلی و با کیفیت، کالاهای مشابه آن نیز توسط افراد سودجو وارد بازار می‌شود. تولید کنندگان قطعات غیر اصلی، به منظور کاهش قیمت تولید شده و افزایش فروش، محصول تولید شده خود را با مواد اولیه کم کیفیت تولید می‌کنند. ممکن است قیمت قطعه کویل غیر اصلی ارزان‌تر از قطعات اصلی باشد. اما با نگاهی منطقی متوجه می‌شویم، استفاده از کویل استاندارد اصلی در بلندمدت بسیار با صرفه‌تر از نوع غیر اصلی آن است. زیرا پس از مدت کوتاهی کوئل نامرغوب، کارایی خود را از دست می‌دهد و فرد مصرف کننده مجبور می‌شود دو یا چندین بار این قطعه را تعویض کند. بنابراین استفاده از کوئل بی‌کیفیت و یا هر قطعه دیگری، می‌تواند ایمنی خودرو را به خطر بیندازد و سبب کاهش عملکرد آن شود. حتی در مواردی موجب خارج شدن خودرو از گارانتی مربوط به شرکت شود. به‌طور کلی استفاده از لوازم بی‌کیفیت و تقلبی موجب به خطر افتادن ایمنی خودرو می‌شود. فروشگاه معتبر کردیدک به عنوان یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها، در عرضه واردات و فروش انواع قطعات و محصولات استاندارد و اصلی هیوندا و کیا توانسته است، اعتماد مشتریان زیادی را به خود جلب نماید و همواره قدردان این اعتماد است. شما می‌توانید به‌صورت تلفنی و آنلاین و با مشورت کارشناسان آگاه ما در این زمینه، قطعات مورد نیاز را برای خودرو خود تهیه کنید.

کویل قطعه‌ای مهم در اتومبیل است، که دارای سیم پیچی‌های القایی می‌باشد، که در سیستم جرقه‌ زنی خودرو قرار می‌گیرد. این قطعه تولید کننده جریان برق با ولتاژ بالا است، که موجب احتراق در موتور می‌شود. خرابی این قطعه مهم سبب بروز علایم و نشانه‌هایی در ماشین می‌شود. در صورت بی‌توجهی به علایم خرابی کوئل ممکن است، به موتور آسیب جدی وارد شود. شما می‎‌تواند قطعات اصل و استاندارد کویل کیا را همراه با ضمانت، از فروشگاه کرد یدک بدون واسطه و به‌صورت مستقیم، از طریق وب سایت و پیج اینستاگرام ما با خیالی آسوده تهیه کنید. کویل هیوندا خریداری شده از این فروشگاه با سابقه، می‌تواند بهترین جایگزین برای قطعه معیوب خودرو شما باشد.



بیشتر بخوانید:

کویل هیوندا اکسنت از کجا تهیه کنیم؟

دلیل یاتاقان زدن خودروهای هیوندا

3 راه تست واتر پمپ هیوندا

5 ویژگی اصلی میلنگ هیوندا